
U jeku turistiÄke sezone, Äesto se dogaÄ‘a da parkiranje na Kopaoniku bude veliki problem, naroÄito ako želite da ostavite svoje vozilo negde u centru. Zbog snega, parking mesta Äesto su zatrpana, a ispred hotela su gužve. Najpoznatiji srpski skijaÅ¡ki centar trenutno ima 12 garaža, sa ukupno 1.200 parking mesta.
U novoj ski sezoni, to će se promeniti, jer Skijališta Srbije planiraju da izgade garažu sa minimum 200 parking mesta, kod Vojnog doma na Kopaoniku. Osim garaže, Skijališta planiraju izgradnju i helidroma u okviru ovog projekta.
Izrada tehniÄke dokumentacije (idejnog reÅ¡enja u tri varijante; idejnog projekta sa studijom oravdanosti i predlogom sistema upravljanja naplatom; glavnog projekta; izvoÄ‘aÄkog projekta; projekta izvedenog objekta), kao i izgradnja garaže i helidroma u ski-centru Kopaonik poverena je konzoricijumu koji Äine preduzeća M Enterijer gradnja iz Beograda, MaÅ¡inoprojekt Kopring Beograd, Jadran Beograd i Neo aerodromes engineering.
Odluka o dodeli ugovora doneta je krajem proÅ¡log meseca, a u uskoro se oÄekuje uvoÄ‘enje u posao.
TaÄan datum poÄetka gradnje, kako su nam rekli u SkijaliÅ¡tima, joÅ¡ nije poznat, ali se oÄekuje da to bude do poÄetka leta, kako bi garaža do skijaÅ¡ke sezone bila u funkciji. Vrednost ove investicije je 387 miliona dinara sa PDV-om (oko 3,1 mil EUR), a projekat se finansira iz sredstava SkijaliÅ¡ta Srbije i Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Lokacija Vojnog doma je odabrana, jer je usaglaÅ¡ena sa Pravilnikom o minimalnim tehniÄkim uslovima za ureÄ‘enje, obeležavanje i održavanje skijaliÅ¡ta, gde je propisano da parkiraliÅ¡te treba planirati u neposrednoj blizini ulaza u skijaliÅ¡te (do 500m), objaÅ¡njavaju naÅ¡i sagovornici.
Garaža sa više etaža
Predviđena je garaža za minimum 200 mesta raspoređenih na više etaža, sa planiranim parkiranjem i na krovu poslednje etaže. Na tom nivou predviđena je i zaštitna ograda, uklopljena u izgled fasade.
Ostavljena je i mogućnost dodavanja joÅ¡ jednog nivoa za parkiranje i natkrivanje ploÄe poslednje etaže, lakom konstrukcijom, Äija gradnja nije predmet ove nabavke. Tim proÅ¡irenjem kapacitet garaže bi se povećao za minimum 100 mesta.
Predviđen je i dovoljan broj mesta za osobe sa invaliditetom i smanjenom pokretljivošću, parking mesta za osobe sa invaliditetom planirana su u prvom nivou.
Kako se navodi u tenderskoj dokumentaciji, garaža će imati sistem za odleÄ‘ivanje i otapanje ulaznih i svih ostalih rampi. Osim toga, za garažu su predviÄ‘eni infrastrukturni elementi - hardverska oprema, komunikaciona veza i softveri koji treba da obezbede efikasno upravljanje raspoloživim parking prostorom, ulazno-izlaznu kontrolu, naplatu na lokaciji, daljinsku naplatu, mogućnost rezervisanja parking mesta, praćenja zauzetosti parkinga i sl. Sistemi i ugraÄ‘ena oprema moraju zadovoljiti uslove rada na niskim temperaturama i podržavati rad preko korisniÄkih mobilnih aplikacija.
U sklopu garaže postojaće i samouslužna perionica za pranje dva vozila istovremeno sa automatskom naplatom bez operatera.
Predmet projekta su i pristupne saobraćajnice u neposrednoj blizini parking garaže i helidroma - regulisanje, vođenje saobraćaja, definisanje zona sa posebnim režimom saobraćaja, definisanje stacionarnog saobraćaja po kategorijama korisnika, ugradnja potrebnih elemenata horizontalne i vertikalne signalizacije.
Helidrom
Helidrom sa pratećim prilazom predviÄ‘en je za vazduhoplovno vozilo MI 17. Prateći prilazi, neophodne instalacije i objekti-kontejneri za smeÅ¡taj opreme će zadovoljiti uslove za letenje i povezivanje na sistem vazduÅ¡nog saobraćaja koji organizije SMATSA, u skladu sa Zakonom o vazduhoplovnom saobraćaju, Pravilnikom o uslovima i postupku za izdavanje saglasnosti za korišćenje aerodroma, odnosno helidroma, domaćim i inostranim standardima i preporuÄenom praksom za ovakvu vrstu objekata i ostalim tehniÄkim propisima.