
Jedna od deÄijih igraÄaka koja je obeležila 50-te godine proÅ¡log veka je drveni trotinet ili kako bi danas rekli skuter. Ostali su pod nogama brojnih generacija dece, iako je uvek bilo tu negde, pri ruci, nikada nije bio baÅ¡ u prvom planu. Odrasli su postali svesni toga tek kada su maÅ¡toviti ljudi u potrazi za održivim prevoznim sredstvima trotinete opremili motorom. Pre svega sa elektromotorom, retki eksperimenti sa benzinskim motorima nisu prihvaćeni zbog brojnih nedostatka i zaÅ¡tite okoline. 2018. godine u urbanim centrima doÅ¡lo je do prave eksplozije korišćenja elektriÄnih skutera jer je vozaÄ skutera dobio novu dimenziju u dnevnoj mobilnosti na kratke razdaljine.
Idealno gradsko prevozno sredstvo
ElektriÄni skuter - trotinet je sa dodatkom izvora energije poboljÅ¡ao efikasnost u odnosu na obiÄnan, vozaÄ ne mora da ga pokreće, ali ostaje Äinjenica da je na neasfaltiranim povrÅ¡inama upotreba ograniÄena Å¡to se se uglavnom ignoriÅ¡e. Urbano, gradsko i prigradsko okruženje je prekriveno asfaltnim povrÅ¡inama i tu je veoma praktiÄno uzeti u ruke desetak kilograma teÅ¡ke opreme koja nas Äeka pri ruci i odmah je spremna za vožnju, stavljamo kacigu i krećemo na put.
Odgurnemo se jednom nogom i zatim elegantno klizimo na posao ili nakon posla. Kada stignemo nećemo biti preznojani, a možemo imati i lakši komad prtljaga sa nama, na primer, ranac.
ElektriÄni skuter je zato praktiÄan, robustan, ekoloÅ¡ki prihvatljiv i sa najpovoljnijim troÅ¡kovima održavanja. Sa jednim punjenjem, napravicÌete dvadeset do Äetrdeset kilometara u zavisnosti od modela, vaÅ¡e težine i konfiguracije puta, Å¡to je sasvim dovoljno za svakodnevnu upotrebu u oba smera, ali možete ga, naravno, napuniti i na poslu. RazliÄite su i brzine vožnje: obiÄno su dovoljne brzine od 20 do 30 km/h, iako postoje i e-skuteri koji razvijaju mnogo vecÌe brzine, ali su skoro previÅ¡e opasni za konvencionalnu upotrebu za mikro-mobilnost.
Oprema
Izbor elektriÄnih skutera je vecÌ izuzetno Å¡irok, pa se viÅ¡e preporuÄuje da izbor modela suzite na one koji su pogodni za vaÅ¡u težinu i veliÄinu, odnosno imaju odgovatajuću visinu volana, a da kod izbora manje vodite raÄuna o dizajnu i izgledu. Sve viÅ¡e brendova nudi skutere posebno za žene i muÅ¡karce. Obratite pažnju i na naÄin i kvalitet izrade, kvalitet toÄkova.Skuplji modeli smatra se da su boljeg kvaliteta, napravljeni od kvalitetnijih i lakÅ¡ih materijala, posebno onih od karbonskih vlakana. Za upravljanje su lakÅ¡i modeli sa tri toÄka na kojima vozaÄ upravlja prenosom težine i nagibom.
Modeli se takoÄ‘e razlikuju u naÄinu koÄenja: pri vecÌim brzinama i pri vožnji nizbrdo, koÄi se zadnjom koÄnicom pritiskom na blatobran na zadnjem toÄku, dok mnogi modeli elektriÄnih skutera imaju ugraÄ‘ene ruÄicu koÄnice. ToÄkovi su plastiÄni, silikonski ili na napumpavanje, opet u zavisnosti od modela i raspona cena. Za skuplje modele, proverite da li su opremljeni ležajevima za glatku rotaciju.
OdluÄite da li cÌete kupiti model sa manjim ili vecÌim toÄkovima, sa kakvom vrstom koÄnica (disk koÄnica, da ima ABS ...), sa kakvom baterijom, veÅ¡anjem, svetlima, displejom, tempomatom, nogicom za parkiranje, itd. A ovo su sve i detalji o kojima bi prodavac trebao da vam da informacije pre kupovine. Kada izaberete elektriÄni skuter preporuÄljivo je da se napravi probna vožnja i testirate da li vam model odgovara i da li se osecÌate stabilno i bezbedno na njemu, kako kreće i kako se zaustavlja, itd. Â
Održavanje baterije
E-skuteri se napajaju raznim baterijama, od klasiÄnih olovnih koje su najteže, do modernijih i lakÅ¡ih litijum-jonskih baterija. Mogu biti postavljene na razliÄitim mestima. Moderniji skuteri imaju ugraÄ‘enu – integrisanu bateriju u okviru. Dobre baterije treba da uz pažljivo rukovanje izdrže od petsto do dve hiljade i viÅ¡e ciklusa punjenja. Traju od 2-3 do pet i viÅ¡e sati. Litijumske baterije ne moraju biti potpuno napunjene nakon svake vožnje, dovoljno je napuniti do 80% kapaciteta. TakoÄ‘e, nemojte dopustiti da se potpuno prazni, jer kada baterija dostigne minimum napona skraćuje se njen vek trajanja. Kada skutere ne koristite dugo vremena, napunite bateriju za mesec ili dva do 80%. Ne dozvolite da se potpuno isprazni, jer uz pažljivo rukovanje možete znaÄajno produžiti njen životni vek.
Bezbednost
ToÄkovi E-Skutera su manji od onih za bicikl, pa su zato osjetljiviji na manje udarce na putu, a iznad svega, brzine koje cÌete posticÌi sa skuterom su uglavnom najmanje iste, ako ne i vecÌe od bicikla. Zato nosite zaÅ¡titnu kacigu. ElektriÄni skuter je teži i robusniji od obiÄnog, tako da tokom vožnje lako možete da povredite sebe i druge. Skuter se obiÄno drži obema rukama, i retko doÄ‘emo u iskuÅ¡enja da volan držimo jednom rukom a u drugoj držimo mobilni telefon. Ne da je to zabranjeno zakonom, nego je vožnja skutera jednom rukom veoma opasna!
Â
U galeriji E-trotinet koji se u Beogradu može nabaviti za oko 500 eur: