
ZavrÅ¡ena je "prethodna studija" za projekat "vazduÅ¡nog tramvaja", a prema preliminarnim analizama, žiÄara koja će spajati Novi Beograd i KoÅ¡utnjak biće dugaÄka 3.900 metara, gradiće se u dve faze, a prvi stubovi biće postavljeni krajem 2016. godine. Ideja gradskih Äelnika je da se 80 odsto sredstava obezbedi iz pretpristupnih fondova Evropske unije, jer je reÄ o ekoloÅ¡ki prihvatljivom sredstvu prevoza.
- Manji deo troškova, oko 20 odsto, pokrili bi iz svojih budžeta, grad Beograd i "Skijališta Srbije" - za "Novosti" otkriva Milutin Folić, glavni gradski arhitekta.
Prvi urbanista prestonice kaže da je završena prethodna studija opravdanosti sa generalnim projektom za ovaj "vazdušni tramvaj".
- Institut za urbanizam i arhitekturu i "Elkoms" su analizirali devet mogućih trasa - rekao je Folić. - Uzeti su u obzir faktori kao Å¡to je ukljuÄivanje žiÄare u sistem javnog prevoza, parkinzi, pristupni putevi, zelene povrÅ¡ine, vlasniÅ¡tvo zemljiÅ¡ta na kome će se graditi infrastruktura.
Od devet razliÄitih varijanti, u prvoj fazi, pobedila je trasa koja će ići od "Delta sitija", duž Ulice Agostina Neta, do srediÅ¡ta Ade i dalje do parkinga na MakiÅ¡u.
- Ovo je najjeftinija opcija jer se najvećim delom gradi na državnoj i gradskoj zemlji. Vodilo se raÄuna o komercijalnim sadržajima, kao i o tome da se Å¡to manje uniÅ¡ti Å¡umski masiv Ade Ciganlije - objaÅ¡njava Folić.
U narednom periodu pristupiće se izradi planske i tehniÄke dokumentacije.
- Realno bi bilo da izgradnja poÄne krajem sledeće godine. Radovi bi mogli biti zavrÅ¡eni u roku od Å¡est meseci od poÄetka izgradnje. Prema prvim analizama, okretnica gondole bi bila u Jurija Gagarina, u blizini "Delta sitija". Prva stanica na sredini Ade Ciganlije, a druga u blizini parkinga kod ObrenovaÄkog puta.
Od okretnice na KoÅ¡utnjaku do Novog Beograda biće razvuÄen sistem žica u dužini oko 3.900 metara. Planirana je izgradnja u dve faze, a dužina trase u prvoj je oko dva kilometra.
- U prvoj fazi uradiće se dve stanice, na Adi Ciganliji i Makišu. U drugoj gradićemo jednu međustanicu na Banovom brdu, u velikom parku. Maksimalni kapacitet gondole biće od 2.500 do 3.000 osoba na sat u oba smera - objašnjava Folić.
Kabine gondole bi se kretale brzinom od pet do šest metara u sekundi, a putovanje od Novog Beograda do Makiša trajalo bi od pet do šest minuta, zavisno od gužve i brzine ukrcavanja.
ZAÅ TITNI pojas žiÄare biće Äak 50 metara, dok je bezbednosni pojas Å¡irok 18 metara. Kabine gondole će se iznad vode, pri najviÅ¡em vodostaju, kretati na visini od 12 metara. Iznad saobraćajnica na visinama od minimum 4,5 odnosno Å¡est metara. Tamo gde će prelaziti iznad objekata, infrastruktura će morati da bude bar 4,5 metara iznad krovova.
BEOGRADSKA gondola gradiće se u dve faze. IzvoÄ‘enje graÄ‘evinskih radova koÅ¡taće, prema prvim analizama, oko 2,5 miliona evra. Oprema gondole na tržiÅ¡tu koÅ¡ta oko 12 miliona evra. Novac treba izdvojiti i za projektnu dokumentaciju i instaliranje Äitavog sistema.
------------------------------
Budva: Gondole kreću - uzbrdo
BUDVA - "Rivijera bisernih plaža" prva će na crnogorskom primorju biti povezana sa planinskim zaleÄ‘em - žiÄarom. Atraktivni projekat biće predstavljen ovog vikenda povodom dana opÅ¡tine Budva. Realizacija dugo najavljivanog projekta treba da poÄne uskoro, a prvo "penjanje" uzbrdo uslediće 13. jula 2016.
Informaciju je javnosti predoÄio predsednik borda direktora kompanije Cable car Montenegro Branko IvanÄević, nekadaÅ¡nji predsednik budvanske opÅ¡tine, saopÅ¡tavajući da je novac obezbeÄ‘en i da se Äeka da OpÅ¡tina izda potrebne dozvole za gradnju.
Po reÄima IvanÄevića, uraÄ‘en je glavni projekat žiÄare koja će biti duga 2,1 kilometar, a po kojoj će saobraćati gondole, koje će primati po osam osoba. Vožnja će trajati Å¡est-sedam minuta, a dnevno će žiÄaru koristiti izmeÄ‘u 1.350 i 1.540 putnika. Ovaj projekat podrazumeva izgradnju polazne stanice, koja će se nalaziti nedaleko od hotela "Kvin Montenegro" u BeÄićima, a ciljna stanica će biti izgraÄ‘ena kod tvrÄ‘ave KosmaÄ, koja se nalazi na nadmorskoj visini od 800 metara.
Jedan od partnera u ovom poslu je vodeća svetska firma u gradnji žiÄara "Doplmajer" iz Austrije, a ceo posao vodiće Cable car Mointenegro, Äiji je akcionar i OpÅ¡tina Budva. Budvanska opÅ¡tina je, joÅ¡ ranije, kao svoj ulog unela nepokretnosti vredne 209.963 evra. Projekat je vredan oko 10 miliona evra.
ŽiÄara od BeÄića do Brajića, kako je istakao predsednik OpÅ¡tine Budva SrÄ‘a Popović, mnogo će znaÄiti za unapreÄ‘enje turistiÄke ponude "rivijere bisernih plaža". Lokalna uprava, koja se nalazi u nezavidnom finansijskom stanju, nema novÄanih izdataka za ovaj projekat.
PODRÅ KU atraktivnom projektu dali su i akcionar Ivan Tomić, koji se viÅ¡e od pola veka uspeÅ¡no bavi biznisom u Austriji, i Dragan Purko IvanÄević, predsednik Odbora za turizam Privredne komore Crne Gore, jedan od inicijatora ove ideje.
   Izvor: Novosti.rs
Â
Â