
U francuskom ski domenu 3 Doline (3 Vallees) se neprestalno ulaže u novu infrastrukturu.
Francuska kompanija koja upravlja skijaliÅ¡tem Orelle, STOR (Societe des Telepherikues d'ORelle) je joÅ¡ 2019. poÄela sa radovima na izgradnji - zameni stare "3 Vallees Express" gondole koja izvlaÄi skijaÅ¡e na jedinstveno skijaliÅ¡te Orelle-Val Thores, odnosno ski domen 3 Doline.
Nakon pauze zbog Covid-19 virusa, ubrzano se nastavlja sa radovima. I ne samo na zameni stare "3 Vallees Express" novom TCD Orelle gondolom, nego i na izgradnji joÅ¡ jedne nove (TCD Orelle - Caron) koja će u nastavku ići do vrha Cime Caron na 3.200 m/nv. Obe instalacije su najnovije Doppelmayr varijante D-Line, sa kabnama sa 10 sediÅ¡ta. Nove kabinske žiÄare će omogućiti da se brže (7 m/s) i udobnije iz Äetvrte doline (kako Orelle joÅ¡ nazivaju) stigene do centra Val Thorensa. To će sada lako moći i neskijaÅ¡i a leti i peÅ¡aci. Investicija je vredna 40 miliona evra.
Stara "3 Vallees Express" gondola ima teorijski kapacitet od 1250 osoba na sat, dok je to u praksi 800 osoba na sat, Å¡to Äesto uzrokuje Äekanja bilo na gornjoj ili donjoj stanici. Nova TCD gondola Orelle sa kabinama sa 10 sediÅ¡ta bi imala kapacitet 2.500 osoba na sat, Å¡to bi znatno povećalo apsorciju, odnosno smanjio Äekanje i povećao fluidnost za ovaj ulaz iz Otelle-a u ski domen 3 Doline.
U planu je bilo da sve bude spremno do decembra 2020. Nakon pauze zbog Covid 19 pojavljuju se i lošije prognoze da će se završiti prva gondola iz samog naselja Orelle (880 m/nv) do mesta Plan Bouchet (2.350 m/nv). Druga gonola u nstavku preme prevoju Cime Caron (3.200 m/nv) će se završavati tek tokom leta 2021. a za tada će verovatno ostati i izgradnja višespratne garaže u Orelle-u. Pratićemo razvoj situacije...
Orele je poznata francuska skijaÅ¡ka destinacija ljubiteljima skijanja iz Srbije i okruženja. Naime to je najpovoljnija opcija za skijanje u Val Thorensu - 3 Doline. SmeÅ¡taj u mestu Orelle je znatno jefriniji od smeÅ¡taja u samom Val Thorensu, a skija se na tom istom vrhunskom skijaliÅ¡tu. Osnovni kompromis je Å¡to smeÅ¡taj u Orelle-u podrazumeva i da mora da se vodi raÄuna o povratku na kraju skijaÅ¡kog dana, odnosno o radnom vremenu gondole "3 Vallees Express" kojom mora da se vraća nazad u mesto. Zbog toga iz Orelle-a nije baÅ¡ pogodno skijati i ostala skijaliÅ¡ta iz domena 3 Doline, jer ako se zakasni vrlo skupo će koÅ¡tati kraj dana. Jedini naÄin za povratak iz Val Thorens-a je taksi, putem dugim 140 km!
Pomenuta stara Pomina gondola "3 Vallees Express" otvorena je davne 1995. godine. Ona iz Orelle-a na 890 m/nv izvlaÄi skijaÅ¡e do Plan Bouchet-a na 2.350 m/nv gde i poÄinje skijaliÅ¡te. Radi se o gondoli u kojoj u stojećem položaju može da preveze do 12 osoba u vožnji koja traje oko 15 minuta.
Ova gondola iz mesta Orelle povezuje dolinu Morijen (Maurieene) i autoput koji prolaz kroz nju (tunel Frejus je udaljen 10-tak km) sa Val Thorensom. U tom smislu, cilj je da se stvori strateÅ¡ka osovina koja će efikasno povezati ove dve taÄke kako zimi tako i leti i biće podjednako lako dostupna kako skijaÅ¡ima tako i peÅ¡acima.
Od strane Val Thorensa već postoje tri instalacije, kabinske TCD8 gondole "Carin" i "Caron" a zatim u nastavku telepherikue TPH "Cime Caron" kojim se stiže do istoimenog prevoja na 3.200 m/nv. Sve tri navedene instalacije umaju svoje polazno-izlazne stanice u jednoj istoj zgradi, Äime se tokom prelaske iz jedne u drugu instalaciju ne izlazi napolje.
Dve nove instalacije sa strane Orelle-a takoÄ‘e će na Plan Bouchet-u imati jedan objekat u kojem će se nalaziti izlazna stanice jedne i polazna stanica druge gondole. TakoÄ‘e će na isti naÄin na samom prevoju Cime Caron 3.200 m/nv biti povezana nova instalacija gondole "Orelle-Caron" sa telepherikue gondolom "Cime Caron". Tu na vrhu će biti obnovljen panoramski restoran koji će biti u srediÅ¡tu ove nove letnje / zimske ponude.
U samom mestu Orelle, biće dosta promena. Polazna stanica nove kabinske gondole će biti veoma impresivna. Biće u blizini postojeće, na parkingu sa druge strane puta. Uz nju će biti izgrađeno puno pratećeg sadržaja, ali i zatvorena parking garaža u 4 novoa. Još jedan element koji se pominje bez puno detalja je moguća i nova autobuska stanica.
Prilikom zahteva za dobijanje dozvole za izgradnju, investicija je pravdana i transportnom funkcijom, pogotovo tokom velikih gužvi vikendom kada je smena turista. Važeća logika se odnosi pre svega na dnevne skijaÅ¡e. Verovatno neće biti popularno (mada je ralno moguće) da i skijaÅ¡i sa prtljagom (koferima i ski opremom) prelaskom 7 žiÄara iz jedne u drugu stignu iz Orelle-a u centar Val Thorens naselja i obratno. A i kada stignu u Val Thorens, oÄekuje ih i prevoz Å¡atl busom do hotela ili rezidencije. Malo ko veruje da će ovo zaživeti, meÄ‘utim, to ne znaÄi da se to neće i dogoditi.
Telepherikue TPH "Cime Caron" je tokom sezone 18/19 prestao sa radom zbog oštećenja glavnog kabla koji je u međuvremenu zamenjen i sada je instalacija operativna.
Karakteristike gondole Orelle:
Proizvodac: DOPPELMAIR
Tip: D-LINE kabina za deset osoba
Horizontalna dužina trase: 4930 m
Visinska razlika: 1462 m
Pogonska stanica: gornja
Stanica za zatezanje: donja
Broj stubova: 27
Linija uspona: jedan pravac
Kapacitet: 2500 sk/h
Brzina: 7 m/s max
Radni uslovi: 100% kapaciteta pri podizanju i spuštanju
Nadmorska visina donje Orelle stanice G1: 890 m
Nadmorska visina gornje Plan Bouchet stanice G2: 2352 m
Karakteristike gondole Orelle-Cime Caron:
Proizvodac: DOPPELMAIR
Tip: D-LINE kabinska kabina za deset osoba
Horizontalna dužina trase: 2180 m
Visinska razlika: 822 m
Pogonska stanica: gornja
Stanica za zatezanje: donja
Broj stubova: 16
Linija uspona: jedan pravac
Kapacitet: 2500 sk/h
Brzina: 7 m/s max
Radni uslovi: 100% kapaciteta pri podizanju / 50% kapaciteta pri spuštanju
Nadmorska visina donje Plan Bouchet stanice G1: 2352 m
Nadmorska visina gornje Cime caron stanice G2: 3.174 m
SkijaÅ¡i su i do sada sa prevoja Cime Caron na 3.200 m/nv mogli da se spuste do Plan de Boucheta u sekturu Orelle crnom-teÅ¡kom ski stazom "Combe Rosael". Kako bi ova veza bila dostupna i manje veÅ¡tom skijaÅ¡ima, u planu je i izgradnja nove crvene ski staze. Sa pravoja skijaÅ¡i bi krenili u vožnju pre par godina ureÄ‘enom ski stazom "Cime", ali bi ubrzo kroz tunelski prolaz izaÅ¡li na stranu prema Orelle-u gde bi u nastavkom manje zahtevnom stazom stigli do već poznate staze "Maureenais"e kojom bi nastavili spuÅ¡tanje prema Plan de Bouchetu na 2.350 m/nv kao najnižoj taÄki do koje može da se stigne u sektoru Orelle i gde je glavna raskrsnica žiÄara koje odatle podižu za dalje skijanje ili se kabinskom gondolom vraća nazad u mesto Orelle.
Â