
Najava gradnje uspinjaÄe sa gondolama od Brzeća do skijaliÅ¡ta na Kopaoniku podstakla je polemiku o starim planovima razvoja i povezivanja druge strane planine sa turistiÄkim centrom. Ovih dana sve žiÄare rade punim kapacitetima.
Ovo Å¡to država, odnosno „SkijaliÅ¡ta Srbije“ rade poslednjih godina je prava politika razvoja zimskog turizma. Da nije bilo obimne obnove žiÄara, novih staza i brige o skijaliÅ¡tu, Kopaonik bi sada bio pust, a ovako imamo najbolju sezonu.
Tako o razvoju naÅ¡eg najpoznatijeg skijaÅ¡kog centra govori Mika Janković, dugogodiÅ¡nji skijaÅ¡ i vlasnik najstarijeg ski-bifea na planini pokraj staze Jaram. ÄŒuli smo sliÄna miÅ¡ljenja i od drugih ljubitelja Kopaonika i skijanja. Uostalom uverili smo se da je u pogonu svih 25 žiÄara, snega je dovoljno, staze su odliÄno pripremljene, a ispred uspinjaÄa se ne Äeka, takoreći, ni pet minuta.
U takvom ambijentu govori se i o najavljenoj gradnji gondole od Brzeća do vrha planine, o joÅ¡ bržem razvoju bruske strane Kopaonika, Å¡to je podstaklo reagovanja onih sa suprotne, „raÅ¡ke“ padine. MeÄ‘utim, uprkos prirodnim potencijalima za turizam JoÅ¡aniÄka Banja tavori i biva sve praznija. Iznenada se pojavio i predlog, sa kojim je nedavno prilikom posete Kopaoniku upoznat i ministar MlaÄ‘an Dinkić, o gradnji gondole i od RaÅ¡ke do kopaoniÄkog skijaliÅ¡ta. – To je, reklo bi se, naÅ¡a strateÅ¡ka ideja. Povezivanje RaÅ¡ke sa turistiÄkim centrom liÄilo bi na neka evropska skijaliÅ¡ta, a ovako je kopaoniÄki turisti zaobilaze. Oni koji dolaze sa juga na Kopaonik skreću u Rudnici, a oni od Beograda u Biljanovcu.
Tako u RaÅ¡ku niko ne svraća, a uz pomenutu vazduÅ¡nu vezu sve bi bilo drugaÄije. To, naravno, ne znaÄi da opet treba odložiti gradnju gondole od JoÅ¡aniÄke Banje. I, ne treba biti ljubomoran Å¡to će takvu instalaciju pre dobiti ovi sa druge strane, jer su tamo već sagraÄ‘ene vile i hoteli sa oko pet hiljada ležajeva, a u banji nema ni dvadesetak. Iako ima lekovitu vruću vodu i Äist vazduh, nije bilo koncepta za ozbiljan razvoj JoÅ¡aniÄke Banje. Kad proÄ‘ete banju, na ovoj strani, nema ni struje. I koga onda nagovoriti da investira i da na tim padinama gradi – istiÄe Bojan Milovanović, direktor Nacionalnog parka na Kopaoniku, koji je inaÄe, u dva mandata, bio i predsednik raÅ¡ke opÅ¡tine, pa deo odgovornosti za to i sam prihvata.
Dejan Ljevnaić, direktor „SkijaliÅ¡ta Srbije“, nas podseća da je nedavno potpisan memorandum o razumevanju sa Martinom Lajtnerom, vlasnikom poznate italijanske fabrike za proizvodnju instalacija na skijaliÅ¡tima i da su razgovori voÄ‘eni o gradnji pomenute gondole iz Brzeća uz uÄešće države u infrastrukturi i pomenutog investitora od oko 15 miliona evra. – Dole bi se sagradio veliki parking, pa brojni gosti ne bi imali potrebu da automobilima dolaze do skijaliÅ¡ta, Å¡to je i od velikog ekoloÅ¡kog znaÄaja. No, na redu je izrada studije opravdanosti i javni poziv svim potencijalnim partnerima, pa se mogu javiti i drugi zainteresovani. A, Å¡to se tiÄe razvoja te druge strane planine, u naredne dve-tri godine jednom žiÄarom ćemo povezati poznato vikend-naselje i u planu je, takoÄ‘e u saradnji sa privatnim investitorima, gradnja gondole od JoÅ¡aniÄke Banje. Smatram da bi dole pre svega trebalo razvijati turizam u smislu modernog spa-centra. Stoga smo planirali da stazu Marine vode produžimo sve do lokacije Gvozdac iznad JoÅ¡aniÄke Banje koju bi pokrivala Äetvorosedna žiÄara tako da bismo znatno skratili buduću instalaciju za gondolu – objaÅ¡njava Ljevnaić.
On nije bio voljan da komentariÅ¡e predlog o budućoj raÅ¡koj vazduÅ¡noj vezi sa planinom, ali predstoji, kako je napomenuo, osim zamene uspinjaÄa na postojećim stazama Gvozdac i KrÄmar i niz novina za narednu skijaÅ¡ku sezonu.
Miroljub Dugalić
objavljeno: 02.03.2013. Politika.rs