
ŽiÄara koja je pre rata prevozila putnike iz centra Sarajeva do obližnje planine Trebević, i to samo za 12 minuta, viÅ¡e ne postoji. SruÅ¡ena je tokom rata, a dve decenije kasnije, na ovom mestu izgleda kao da su ratna dejstva tek sada prestala. Objekat odakle se polazilo potpuno je oÅ¡tećen. Nema zidova, vrata, niti iÄega Å¡to bi podsetilo kako je ovo, ne tako davno, bila polazna taÄka sa koje se kretalo ka Trebeviću.
Već punih pet godina pokuÅ¡ava se da se žiÄara obnovi. Ali, kako to obiÄno biva u Bosni i Hercegovini - Gradska uprava, Kanton Sarajevo i Gradsko saobraćajno preduzeće Gras, se ne mogu dogovoriti - ko će i koliko dugo upravljati žiÄarom.
Da apsurd bude veći, donatori bukvalno poklanjaju novac i opremu, ali ovdašnje vlasti za to ne mare.
Å vajcarac, oženjen Sarajkom, daje tri i po miliona eura, ali već celu godinu ne može postići dogovor sa gradskim ocima, kojima je dao rok do kraja ove godine. U suprotnom se, kako navodi njegov predstavnik Armin Rustanbegović, iz projekta povlaÄi.
„Nije u pitanju privatna investicija. Ovaj grad je dobio oko sedam miliona maraka i to su ogromne pare. Ukoliko ova donacija ne bi bila realizovana, strah me i pomisliti kakva bi to slika bila za buduće donatore, a da ne gvoorim o investitorima ili ozbiljnim investicijama u našem gradu i državi“, navodi Rustanbegović.
Nije Å vajcarac jedini koji daje novac za obnovu žiÄare. Pokrajina u ovoj zemlji donirala je opremu u vrednosti od Å¡est miliona franaka koja se nalazi u EUFOROV-oj bazi Butmir kod Sarajeva i to već Äetiri godine i trune, zbog nereÅ¡enih imovinsko-pravnih odnosa izmeÄ‘u Gradskog saobraćajnog preduzeća, kojem je žiÄara pripadala pre rata, i Kantona Sarajevo.
Sve dodatno komplikuje Äinjenica kako je Gras javno kantonalno preduzeće, pa je sve viÅ¡e onih koji veruju kako se ovde ne radi o komplikovanoj dejtonskoj administraciji, već o tome da, narodski reÄeno, nije bilo moguće sklopiti „talove“. O tome prvi Äovjek Grasa Avdo Vatrić kaže:
„Da li to postoji, ne znam. Ono Å¡to znam je da bi bilo dobro da se trebevićka žiÄara napravi Å¡to pre kako bi je graÄ‘ani koristili. Mislim da se treba vratiti jedan simbol Sarajevu, Å¡to bi bilo lepo, a nama kao kompaniji bi odgovaralo da ponovo imamo vid saobraćaja kojeg smo imali i pre rata.“
I dok traju sporenja, Sarajlije željno iÅ¡Äekuju da se gradu ponovo vrati stari sjaj, u koji spada i žiÄara. BivÅ¡i sarajevski gradonaÄlenik Tarik Kupusović kaže nam kako se kao dete seća njenog otvaranja, davne 1959, kada je Sarajevo postajalo gradom.
„To joÅ¡ sliÄno ima Inzbruk, ali on je na dve hiljade metara, i to je skijaÅ¡ka žiÄara. Ovdje je žiÄara za svakoga, svaki dan, i leti i zimi, proljeće i u jesen. Svaki put je drugaÄiji doživljaj videti boje one Å¡ume, a sa druge strane, iz te žiÄare, videti grad koji, takoÄ‘e, živi, umire i raÄ‘a se“, kaže Kupusović.
Za razliku od bivÅ¡eg gradonaÄelnika, Omo ÄŒengić, turistiÄki vodiÄ, žiÄarom se nikada nije vozio, ali o njoj turistima govori kao da je svaki dan, barem pet puta, od Vijećnice za 12 minuta, dolazio na Trebević.
„To bi, pre svega, pomoglo gradu u turistiÄkom smislu i bila bi jedna od najpoznatijih turistiÄkih atrakcija. To bi mnogo znaÄilo i za mlade Sarajlije koji nikada nisu doživeli ugoÄ‘aj vožnje žiÄarom“, istiÄe ÄŒengić.
Ukoliko se stvari pomaknu sa mrtve taÄke, žiÄara bi mogla biti gotova 2017. godine. Umesto dosadaÅ¡njih 12, od centra grada do Trebevića bi se stizalo za osam minuta. Tako bi Sarajevo bio jedini grad u svetu gdje se za tako kratko vreme ovim prevoznim sredstvom može doći na planinu. JoÅ¡ samo da to znaju i oni koji o tome odluÄuju.
   Izvor, foto, video: slobodnaevropa.org  Dženana Karabegović
Â