Vesti Popova Šapka, MKD - Kao do svežeg kapitala za razvoj turističkog centra?

Popova Šapka, MKD - Kao do svežeg kapitala za razvoj turističkog centra?

MKD | 15.05.2018. | mkd.mk
PopovaShapka7 800x

Svi hoteli, žičare, ukupna infrastruktura ski i turističkog centra "Popova Šapka" će biti ponuđena na prodaju u stranim kompanijama u oblasti turizma, koje će biti spremne da ulože svoj kapital za razvoj ovog centra, predložio premijer Makedonije Zoran Zaev 10. maja 2018. u Tetovu. 

Ski centar "Popova Šapka" je podružnica, kojom već šest godina upravlja Društvo za turizam, ugostiteljstvo, rekreaciju i sport "ELEM Turs" DOOEL Skoplje. AD "ELEM" iz Skoplja je jedinstven osnivač i suvlasnik ove kompanije.


Amortizovani i zastareli objekti
Portal MKD.mk zatražio je od ELEM-a informacije o oglasu za prodaju "Popove šapke" stranim ili drugim zainteresovanim turističkim kompanijama. U pismenoj izjavi ELEM-a je navedeno:
"Od kako je formiran "Elem Tours", ski centar Popova Šapka prenosi akumulirane gubitke iz prethodnih godina, ali i dalje proizvodi gubitke pa se samim tim suočava sa poteškoćama u radu iz objektivnih razloga.
Smeštajni i infrastrukturni kapaciteti Popove Šapke su izuzetno amortizovani i zastareli i ne mogu se prilagoditi uslovima koji definišu savremenu turističku ponudu u regionu.
Bez kapitalnih investicija u hotelske kapacitete - Hotele "Slavija" i "Popova Šapka", kao i bez modernizacije žičara i ski -liftova koji su u vlasništvu Ski centra(isključujući šestosedu žičaru, koja je u fazi završetka izgradnje), u budućnosti se ne mogu očekivati neki značajni efekti.
U nastojanju da privuku turiste "Elem Tours" ulaže napore da kroz razne akcije, kampanje i promocije kreira atrakciino - motivacione sadržaje koji će doprineti povećanju turističkog priliva, i na taj način da poveća prihode, ali obzirom na gore navedene uslove, ove aktivnosti nisu dovoljne za značajno poboljšanje situacije."


Iz drigih dobro obaveštenih izvora nezvanično se saznaje da za sada ne postoji odluka za model kako da se obezbedi novi "svež" kapital u Popovu Šapku: da li će biti prodaje, javno-privatnog partnerstva, izdavanja pod koncesiju...  Zainteresovani strani investitori u oblasti turizma treba da se obrate Vladi Makedonije ili firmi ELEM, da posete skijaški centar, sagledaju njihovu trenutnu situaciju i da naprave procenu ... I država će, svakako, da pravi svoje procene, ali za sada se nije ušlo u tu fazu.

"Masteri plan" prethodne vlade ostao je na početku
Prva reakcija potiče od stručne javnosti uz podršku moguće prodaje "Popove šapke" stranim investitorima u oblasti turizma.
"Namera da se privuče strani kapital u ovaj skijaški centar kroz prodaju ili sa drugim modalitetima je odlična ideja. Strane investicije su prioritet ne samo ove vlade već i priorit bilo koje prethodne vlade. Takođe, u oblasti turizma u Makedoniji, trebalo bi da postoje strani investitori, jer će se pobrinuti da dovedu inostrane truriste i iskoriste hotelske kapacitete. Makedonska ekonomija je pala u recesiju, što se dešava u turizmu, a privlačenje stranog kapitala u 'Popovu Šapku" je način da se prevaziđe ova recesija i u ovoj oblasti", - rekao je dr Naumann Marinoski sa Fakulteta za turizma i ugostiteljstva iz Ohrida, kao ekspert za turizam.

Iako je prethodna vlada je planirala intenzivne razvojno-investicione aktivnosti na Popovoj Šapki u 2014. i 2015. godini je usvojen "Master-plan za razvoj" kako bi Popova Shapka postala jedana od atraktivnih turističkih destinacija u jugoistočnoj Evropi. "Master-plan" predviđa ulaganje do 30 miliona evra u obnovu Popove Šapke, izgradnju novih hotela, infrastrukture i prve šestosede žičare... U cilju obezbeđivanja uslova za produženje skijaške sezone, bila je planirana izgradnja akumulacije sa kapacitetom od 30 hiljadu kubnih metara vode i sistem  veštačkog osnežavanja. Planirano je da se FIS - homologirane ski staze za veleslalom i slalom potpuno pokriju veštačkim osnežavanjem. U planove su uključena i postojeća dva hotela na Popovoj Šapki. Za istoimeni hotel "Popova Šapka", planirano je da se potpuno sruši i na njenom mestu izgradi novi moderni hotel sa 5 zvezdica ili da se kompletno renovira. Za drugi hotel "Slavija", koji je već renoviran da se dogradi još jedno novo krilo, koje bi povećalo smještajne kapacitete za 70%.

Iz ovog "Master-plana" do sada je ispunjeno samo započeta ali ne i završena gradnja Ššestosede žičare i sada u ovom kontekstu dolazi najava Vlade da proda ceo ski centar stranim turističkim kompanijama.


Potrebna je agresivna turistička propaganda
Ostaje da se vidi da li će i po kom modalitetu uspeti da se privuče strani kapital i nove investicije u nekada vodeći ski i turistički centar na Balkanu. Turistički radnici su kategorični da je potrebna agresivna turistička propaganda za svaki planinski centar u Makedoniji koji želi da da se nađe na mapi evropskih turoperatora. Mnogo je potrebno da se to postigne, pa čak i nadmaši 1985. godina kada je bilo 50 hiljada noćenja sa gostima iz Danske, Holandije, Belgije i Luksemburga.

Uprkos svim ambicioznim planovima i investicijama ostaju upozorenja stručnjaka u turizmu da ne treba forsirati samo elitni zimskog turizma, već i onaj masovni, za ljude kojima ne treba ekstremno skijanje niti hoteli A kategorije, koji nemaju novac da sve to plate. Međutim, svu onu blagodat koju nudi Popova Shapka ne treba nuditi samo strancima sa "dubokim džepom", već i običnim ljudima koji će se zadovoljiti i sa jeftinim vikendom na skijama, snegu i svežem vazduhu.


     Izvor:  mkd.mk    Autor: S.T.   13.05.2018.

 

Komentari