
Svi hoteli, žiÄare, ukupna infrastruktura ski i turistiÄkog centra "Popova Å apka" će biti ponuÄ‘ena na prodaju u stranim kompanijama u oblasti turizma, koje će biti spremne da ulože svoj kapital za razvoj ovog centra, predložio premijer Makedonije Zoran Zaev 10. maja 2018. u Tetovu.Â
Ski centar "Popova Å apka" je podružnica, kojom već Å¡est godina upravlja DruÅ¡tvo za turizam, ugostiteljstvo, rekreaciju i sport "ELEM Turs" DOOEL Skoplje. AD "ELEM" iz Skoplja je jedinstven osnivaÄ i suvlasnik ove kompanije.

Amortizovani i zastareli objekti
Portal MKD.mk zatražio je od ELEM-a informacije o oglasu za prodaju "Popove Å¡apke" stranim ili drugim zainteresovanim turistiÄkim kompanijama. U pismenoj izjavi ELEM-a je navedeno:
"Od kako je formiran "Elem Tours", ski centar Popova Å apka prenosi akumulirane gubitke iz prethodnih godina, ali i dalje proizvodi gubitke pa se samim tim suoÄava sa poteÅ¡koćama u radu iz objektivnih razloga.
SmeÅ¡tajni i infrastrukturni kapaciteti Popove Å apke su izuzetno amortizovani i zastareli i ne mogu se prilagoditi uslovima koji definiÅ¡u savremenu turistiÄku ponudu u regionu.
Bez kapitalnih investicija u hotelske kapacitete - Hotele "Slavija" i "Popova Å apka", kao i bez modernizacije žiÄara i ski -liftova koji su u vlasniÅ¡tvu Ski centra(iskljuÄujući Å¡estosedu žiÄaru, koja je u fazi zavrÅ¡etka izgradnje), u budućnosti se ne mogu oÄekivati neki znaÄajni efekti.
U nastojanju da privuku turiste "Elem Tours" ulaže napore da kroz razne akcije, kampanje i promocije kreira atrakciino - motivacione sadržaje koji će doprineti povećanju turistiÄkog priliva, i na taj naÄin da poveća prihode, ali obzirom na gore navedene uslove, ove aktivnosti nisu dovoljne za znaÄajno poboljÅ¡anje situacije."
Iz drigih dobro obaveÅ¡tenih izvora nezvaniÄno se saznaje da za sada ne postoji odluka za model kako da se obezbedi novi "svež" kapital u Popovu Å apku: da li će biti prodaje, javno-privatnog partnerstva, izdavanja pod koncesiju... Zainteresovani strani investitori u oblasti turizma treba da se obrate Vladi Makedonije ili firmi ELEM, da posete skijaÅ¡ki centar, sagledaju njihovu trenutnu situaciju i da naprave procenu ... I država će, svakako, da pravi svoje procene, ali za sada se nije uÅ¡lo u tu fazu.
"Masteri plan" prethodne vlade ostao je na poÄetku
Prva reakcija potiÄe od struÄne javnosti uz podrÅ¡ku moguće prodaje "Popove Å¡apke" stranim investitorima u oblasti turizma.
"Namera da se privuÄe strani kapital u ovaj skijaÅ¡ki centar kroz prodaju ili sa drugim modalitetima je odliÄna ideja. Strane investicije su prioritet ne samo ove vlade već i priorit bilo koje prethodne vlade. TakoÄ‘e, u oblasti turizma u Makedoniji, trebalo bi da postoje strani investitori, jer će se pobrinuti da dovedu inostrane truriste i iskoriste hotelske kapacitete. Makedonska ekonomija je pala u recesiju, Å¡to se deÅ¡ava u turizmu, a privlaÄenje stranog kapitala u 'Popovu Å apku" je naÄin da se prevaziÄ‘e ova recesija i u ovoj oblasti", - rekao je dr Naumann Marinoski sa Fakulteta za turizma i ugostiteljstva iz Ohrida, kao ekspert za turizam.
Iako je prethodna vlada je planirala intenzivne razvojno-investicione aktivnosti na Popovoj Å apki u 2014. i 2015. godini je usvojen "Master-plan za razvoj" kako bi Popova Shapka postala jedana od atraktivnih turistiÄkih destinacija u jugoistoÄnoj Evropi. "Master-plan" predviÄ‘a ulaganje do 30 miliona evra u obnovu Popove Å apke, izgradnju novih hotela, infrastrukture i prve Å¡estosede žiÄare... U cilju obezbeÄ‘ivanja uslova za produženje skijaÅ¡ke sezone, bila je planirana izgradnja akumulacije sa kapacitetom od 30 hiljadu kubnih metara vode i sistem veÅ¡taÄkog osnežavanja. Planirano je da se FIS - homologirane ski staze za veleslalom i slalom potpuno pokriju veÅ¡taÄkim osnežavanjem. U planove su ukljuÄena i postojeća dva hotela na Popovoj Å apki. Za istoimeni hotel "Popova Å apka", planirano je da se potpuno sruÅ¡i i na njenom mestu izgradi novi moderni hotel sa 5 zvezdica ili da se kompletno renovira. Za drugi hotel "Slavija", koji je već renoviran da se dogradi joÅ¡ jedno novo krilo, koje bi povećalo smjeÅ¡tajne kapacitete za 70%.
Iz ovog "Master-plana" do sada je ispunjeno samo zapoÄeta ali ne i zavrÅ¡ena gradnja Å Å¡estosede žiÄare i sada u ovom kontekstu dolazi najava Vlade da proda ceo ski centar stranim turistiÄkim kompanijama.
Potrebna je agresivna turistiÄka propaganda
Ostaje da se vidi da li će i po kom modalitetu uspeti da se privuÄe strani kapital i nove investicije u nekada vodeći ski i turistiÄki centar na Balkanu. TuristiÄki radnici su kategoriÄni da je potrebna agresivna turistiÄka propaganda za svaki planinski centar u Makedoniji koji želi da da se naÄ‘e na mapi evropskih turoperatora. Mnogo je potrebno da se to postigne, pa Äak i nadmaÅ¡i 1985. godina kada je bilo 50 hiljada noćenja sa gostima iz Danske, Holandije, Belgije i Luksemburga.
Uprkos svim ambicioznim planovima i investicijama ostaju upozorenja struÄnjaka u turizmu da ne treba forsirati samo elitni zimskog turizma, već i onaj masovni, za ljude kojima ne treba ekstremno skijanje niti hoteli A kategorije, koji nemaju novac da sve to plate. MeÄ‘utim, svu onu blagodat koju nudi Popova Shapka ne treba nuditi samo strancima sa "dubokim džepom", već i obiÄnim ljudima koji će se zadovoljiti i sa jeftinim vikendom na skijama, snegu i svežem vazduhu.
    Izvor: mkd.mk   Autor: S.T.  13.05.2018.
Â










