
Kada Kozara poÄne da prima prve skijaÅ¡e, malo ko od njih će znati da ove godine tim od desetak ljudi joÅ¡ od maja priprema staze za novu sezonu, ali i brojne novine.
Nova ski-staza na Kozari lani je puÅ¡tena u probni rad i povećala je broj skijaÅ¡a za oko 40 odsto u odnosu na prethodnu sezonu. Od nove sezone radiće u punom kapacitetu - i u dnevnom i u noćnom režimu i uz novouspostavljeni sistem veÅ¡taÄkog zasneživanja.
Ovih dana prizor je daleko od onoga Å¡to skijaÅ¡e doÄeka kad doÄ‘u na pripremljene staze. Zemlja je izrovana, zakopavaju se kanali kojima su provedene hidromreža za veÅ¡taÄki sneg i elektromreža za osvjetljavanje staze, Äisti se teren od kamenja, granja i lišća, daske i alat posvuda, ureÄ‘uju se polazne stanice i pristupi ski-liftovima.
Ovog leta je posejana trava na stazama. Sada će za održavanje staza na travi biti potrebno manje snega nego za kamenite podloge, a manji je i rizik da će se skije oštetiti.
Nešto niže od skijaških staza u šumi, se nalazi jezero - akumulacija od 2.000 kubika s prirodnim dotokom vode. Betonirano je lani, a ove godine je obloženo vodonepropusnim materijalom. Sad kad treba da snabdeva snegom ne jednu nego dve staze ne sme se više gubiti voda zbog propuštanja.
Nacionalni park Kozara iz godine u godinu obara rekorde po broju posetilaca. Odavno je to viÅ¡e od 100.000 ljudi, od Äega su trećina skijaÅ¡i. Osim ovih potkozarskih, poslednjih godina dolaze i skijaÅ¡i iz Unsko-sanskog kantona, dobojske regije, Hrvatske i Slovenije.
Da je Kozari bar 1% od Vladinih ulaganja u Jahorinu
PSD "Ljubijski rudar" iz Prijedora je joÅ¡ 2013. godine kandidovalo izgradnju nove skijaÅ¡ke staze na Kozari putem javnog konkursa za finansiranje projekata za razvoj turizma Ministarstva trgovine i turizma Republike Srpske, gde bi u investiciji vrednoj oko 130.000 KM Ministarstvo uÄestvovalo sa 60.000 KM, a ostatak novca obezbedili bi potkozarski gradovi i opÅ¡tine, donatori i sponzori, kao i samo DruÅ¡tvo, sve u skladu sa Deklaracijom o razvoju Kozare, koju su 2002. potpisali naÄelnici devet lokalnih zajednica koje gravitiraju Kozari, a u kojima živi oko pola miliona stanovnika.
Ministarstvo je tada odobrilo 750.000 KM za ukupno 80 projekata Å¡irom Srpske, od Äega je za skijaliÅ¡te na Kozari bilo predviÄ‘eno 2.000 KM. Novinari su tadaÅ¡nju ministarku jednom prilikom u Prijedoru pitali da li je možda reÄ o Å¡tamparskoj greÅ¡ci. Udruženje "Ljubijski rudar" ne samo da nije prihvatilo novac (jer njime nije moglo realizovati projekat), nego je naknadno platilo kamate i sudski troÅ¡ak u komplikovanoj proceduri odobrenih, a nepovuÄenih sredstava. "Samo ove godine ulaganja su vrijedna oko 200.000 KM. Dio novca je od prodaje ski-pas karata u proÅ¡loj sezoni, radna snaga je volonterska, a pomažu nam i prijedorske firme, bilo u radnoj snazi, materijalu ili novÄano. Bili bismo zadovoljni da nam Vlada RS obezbedi bar jedan posto od onoga Å¡to svake godine ulaže u Jahorinu", kažu u "Ljubijskom rudaru".
Šta još nedostaje skijalištu?
Iako se svake sezone uvode novine ili poboljÅ¡avaju uslovi za skijanje, skijaÅ¡ima i dalje nedostaju neki sadržaji ili veći kapaciteti postojećih sadržaja. Manjak opreme, koji se lani deÅ¡avao u Å¡pic terminima, ove sezone ne bi trebalo da se oseti, budući da je nabavljeno 60 kompleta skija i pancerica. Umesto jednog, stalno zauzetog, ubuduće će biti dva WC-a, ali ne na stazi, nego u najbližem ugostiteljskom objektu. Optimalno reÅ¡enje bio bi objekat na samoj stazi i naplaćivanjem korišćenja ulaganje u izgradnju i opremanje takvog objekta isplatilo bi se vrlo brzo. Snabdevanje vodom nije uredno, a kad god padne prvi sneg nestane struje, nekad i po nekoliko dana. SmeÅ¡tajni kapaciteti i ugostiteljski objekti koji su udaljeniji od staza nemaju organizovan kružni prevoz za svoje goste skijaÅ¡e, Å¡to je uobiÄajeno u drugim skijaÅ¡kim centrima. Za skijaÅ¡e poÄetnike idealno bi bilo da postoji ski-traka kako ne bi gubili vrijeme i energiju na penjanje 'peÅ¡ke'. Staza za sankanje joÅ¡ ranije je odvojena od male staze za skijanje, ali ne poÅ¡tuju svi znakove razgraniÄenja. Gorući problem i dalje je nedostatak parking prostora.
Â