
Zimska sezona je poÄela drugaÄije nego obiÄno. Pored dosadaÅ¡njih velikih nepoznanica u zimskom biznisu kao Å¡to su vremenski i snežni uslovi, sada se dodaje uticaj krize pandemijom viruusa Covid-19.
Nova sezona je za mnoge zapoÄela pod potpuno drugaÄijim uslovima od prvobitno planiranog. Umerena zima sa prekinutom sezonom 2019/20, povecÌala je pritisak na akcije kompanija u zimskom biznisu, sa napetom finansijskom situacijom, kako kod ski centara i pružaoca usluga tako i proizvoÄ‘aÄa zimske oprme. Ocenjuje se da je meÄ‘u potroÅ¡aÄima oprezno raspoloženje za kupovinu.
Velika neizvesnost
Sve se ovo odnosi i na pitanje kako cÌe se razvijati skijaÅ¡ki turizam, za koji mnogi veruju da je delimiÄno odgovoran za Å¡irenje pandemije. „Glavni problem je procena situacije“, rezimira dr. Michael Schineis, predsednik sektora opreme za zimske sportove u kompaniji "Amer Sports". Opseg mogucÌih scenarija je ogroman: od razvoja vakcine u kombinaciji sa odliÄnim snežnim uslovima, do drugog talasa i sledecÌeg potpunog zakljuÄavanja, Å¡to nas je na poÄetku sezone i snaÅ¡lo.
Å ta je sa lancima snabdevanja?
Kod mnogih proizvoÄ‘aÄa, kako dobavljaÄa odecÌe, tako i "tvrdog" programa ima mnogo pukotina u tradicionalnim lanacima snabdevanja koje su do sada kontolisali.
„Sve može da se proizvede, ali sa malim kaÅ¡njenjima“, kaže Tomas Regenbogen, direktor meÄ‘unarodne prodaje u francuskom proizvoÄ‘aÄu skijaÅ¡ke odecÌe "Poivre Blanc". „Narudžbine i datumi isporuke kasne najmanje mesec dana.“
Najmanje su pogoÄ‘eni brendovi koji imaju sami svoju proizvodnju, poput italijanskog proizvoÄ‘aÄa ski vezova "ATK". „BuducÌi da je proizvodnja 100% u naÅ¡em preduzecÌu i imamo mrežu dobavljaÄa u okolini, nismo imali nikakvih poteÅ¡kocÌa sa proizvodnjom“, kaže Davide Indulti, mlaÄ‘i izvrÅ¡ni direktor i menadžer proizvoda u ATK.
TakoÄ‘e se proizvoÄ‘aÄu skija Atomic isplatilo Å¡to se oko 90 posto proizvoda proizvodi u sopstvenim fabrikama. "Ali, naravno, dobavljaÄi dolaze iz celog sveta", dodaje Schineis, "pa je bilo i uskih grla. Ali stvari se nisu razvile tako dramatiÄno kao Å¡to smo se bojali."
Izmenjene kolekcije
„Corona je bila u toku još letos tokom sezone prednarudžbina, tako da smo mogli da prilagodimo svoje kapacitete u skladu s tim“, kaže Marc Hasenstein iz kompanije "Elan".
"Poivre Blanc" je smanjio kolekciju za 30 procenata, a "Picture Organic Clothing" je napravio izmene tako da 20 procenata kolekcije Äini prebaÄeno iz stare zimske sezone, a 20 procenata nove kolekcije premeÅ¡teno je u sezonu 21/22. „Na ovaj naÄin želimo Å¡to duže da se suprotstavimo gubitku vrednosti zaliha proÅ¡le zime“, kaže Julien Durant, jedan od trojice osnivaÄa francuske marke.
Postoje i razliÄite strategije na strani dilera. „Mnogi trgovci na malo fokusiraju se na kljuÄne artikle“, kaže Hilmar Bolle, direktor kompanije "Groupe Rossignol" za NemaÄku i Austriju. "Neki trgovci trenutno Äak i povecÌavaju zalihe, dok su drugi vrlo nesigurni i joÅ¡ viÅ¡e smanjuju".
"Mountain Force" je proaktivno pristupio trgovcima i izriÄito pitao da li su im potrebne naruÄene koliÄine. "Otkazivanja je bilo, ali sporadiÄno, posebno za duple veliÄine. Robe na zalihama trenutno nema“, kaže Gerhard Flatz, generalni direktor proizvoÄ‘aÄa odecÌe "KTC" u Kini i Å¡vajcarskog skijaÅ¡kog benda "Mountain Force".
Test snage: Ko snosi rizik?
Samo ako trgoviac ima novu robu, može se dobro prodavati. Pitanje je ko cÌe koliko reskirati? Kada brendovi promene kolekcije, ponude bolje uslove odloženog plaćanja. Zbog povecÌanih zaliha za ponovljene porudžbine, žele da pomogni dilerima i trgovini. MeÄ‘utim, prema nekim brendovima, neki veliki trgovci ovo previÅ¡e koriste.
„TakoÄ‘e primecÌujemo manje korektno ponaÅ¡anje nekih kljuÄnih vele-trgovaca koji prepolovljuju ili Äak smanjuju svoje prednarudžbine na trecÌinu i oslanjaju se na brendove koji imaju odgovarajucÌe zalihe“, objaÅ¡njava Julien Durant iz "Picture Organic Clothing".
ProizvoÄ‘aÄ naoÄara Julbo takoÄ‘e je primetio ovo: „Neki veliki trgovci daju narudžbine, ali zadržavaju pravo da otkažu odreÄ‘eni procenat robe“, kaže Bertrand Ragonneau-Flemming, direktor meÄ‘unarodne prodaje kompanije "Julbo".
Ali i industrija "igra" u skladu sa vremenom. Gerhard Flatz iz KTC-a navodi: "Uslovi placÌanja od 150 dana - kako to treba da funkcioniÅ¡e? Mi proizvoÄ‘aÄi vecÌ idemo unapred sa 60 dana nabavke materijala i 60 dana proizvodnje. Ako postoji joÅ¡ Å¡est meseci do finalnog placÌanja, dali smo mi proizvoÄ‘aÄ ili banka “.
Prognoza: Više turnog skijanja i želja za aktivnostima na otvorenom se nastavlja
U alpskom skijanju mnogi oÄekuju pad, ali drugi sportovi mogu imati koristi od te krize. Ako sneg bude "pravi", sportovi kao Å¡to su skijaÅ¡ko trÄanje ili turno skijanje, koji se ne izvode u velikim grupama, mogli bi da postanu veliki hit u narednoj sezoni.
ProizvoÄ‘aÄ skija "ZAG" prilagodio se ovome i povecÌao proizvodnju turnih skija. Baptiste Barbot, Zagov menadžer za meÄ‘unarodnu prodaju, uveren je u prednosti: „Touring je ekoloÅ¡ki prihvatljiviji, zdraviji i jeftiniji jer vam nije potrebna ski karta da biste uživali u snegu“.
Trend iz letnje sezone u boravku i aktivnostima na otvorenom će se nastaviti i tokom zime: „Mislim da su ljudi uživali u aktivnostima na otvorenom predhodnih letnjih meseci", kaže Ragonneau-Flemming iz Julba. „Svako ko je ovo za sebe ponovo otkrio, nastavicÌe to da radi i tokom zime."
    Izvor: ispo.com
Â