
Ovog septembra navrÅ¡iće se 10 godina od kada je javnosti predstavljen projekat atraktivne žiÄare koja je trebalo da poveže Novi Beograd i sportske terene u KoÅ¡utnjaku. Direkcija za graÄ‘evinsko zemljiÅ¡te i izgradnju Beograda naruÄila je i finansirala izradu generalnog projekta, predstudije opravdanosti i idejnog projekta prve faze, Å¡to je sprovelo preduzeće Juginsus iz Beograda.
Pošto je prodat Mobtel 2006, kreatori takozvanog Nacionalnog investicionog plana obznanili su da je za potrebe gradnje prve faze u dužini od 995 metara, od Bloka 44 do Ade Ciganlije izdvojeno 2.700.000 evra. Ali od tada - ni makac.
Prema projektu, žiÄara je trebalo da poveže sportski centar na KoÅ¡utnjaku, preko autobusko-tramvajske okretnice na Banovom brdu, MakiÅ¡a i Ade, sa Blokom 44 na Novom Beogradu. Ukupna dužina ove trase je oko pet km, sa pet predviÄ‘enih stanica (terminal u Bloku 44, stanice na Adi, MakiÅ¡u i Banovom brdu i terminal na KoÅ¡utnjaku), 27 stubova i depoa za gondole. Cena gradnje je procenjena na 14 miliona evra. Bila je predviÄ‘ena fazna izgradnja, najpre od Bloka 44 do centra Ade Ciganlije, a posle zavrÅ¡etka celog projekta postojala je mogućnost i produženja trase do Bežanijske kose.
„Izgradnja ove deonice vrlo brzo bi ostvarila velike efekte, budući da potencijalni broj posetilaca Ade sa Novog Beograda i Zemuna iznosi oko 45 odsto. Dužina prve faze žiÄare je 995 metara, obuhvata dve stanice (poÄetnu na Novom Beogradu i prolaznu na Adi) i privremeni depo za prihvat gondola na Adi. U prvoj etapi bi se podiglo osam ÄeliÄnih stubova, visine od pet do 35 metara. Vreme putovanja iznosi oko 2,5 minuta, Å¡to uz kapacitet žiÄare od 2.000 putnika na sat daje izvanrednu pristupaÄnost. Na poÄetnoj i prolaznoj stanici planirana je izgradnja pratećih tehniÄkih sadržaja, ali i lokala...“, stoji u papirima.
Bilo je predviÄ‘eno da gondole imaju osam sediÅ¡ta i omogućavaju komforan smeÅ¡taj putnika i njihovog liÄnog prtljaga. Mesta bi bilo i za bicikle, rolere i drugu sportsku opremu. „Izgradnja prve faze, koja će predstavljati funkcionalnu celinu sa definisanim finansijskim efektima, koÅ¡tala bi 3.800.000 evra. Cena karte bi bila oko jedan evro, pa bi se povraćaj troÅ¡kova oÄekivao u prvih 10 godina eksploatacije. Izgradnja prve faze bi trajala oko Äetiri meseca“, najavljivano je pre desetak godina iz gradskih struktura. ÄŒak je izraÄunato da bi na projektu i oko njega bilo zaposleno 700 ljudi samo tokom prvih godinu dana.
Gde je zapelo? Nenad Bajić iz Direkcije za graÄ‘evinsko zemljiÅ¡te objasnio je 2007. da je prva stavka izmena generalnog plana „što se oÄekuje u oktobru“, a kada žiÄara bude ucrtana u najviÅ¡i urbanistiÄki akt grada, „sledi regulacioni plan Äija izrada i usvajanje traju od devet meseci do godinu i po dana“. Gorica Mojović, tada pomoćnica gradonaÄelnika, uverava da će službenici gradske administracije morati ubrzano da kompletiraju dokumentaciju i raspiÅ¡u konkurs za izvoÄ‘aÄa radova, „jer viÅ¡e nema opravdanja za odlaganje“.
„Izgradnjom žiÄare BeograÄ‘ani će uÅ¡tedeti oko sat vremena putovanja, a transport će istovremeno postati uživanje jer će se grad posmatrati iz najatraktivnije perspektive. Pored unapreÄ‘enja vizuelnog imidža grada, žiÄara će, uz oÄuvanje ekoloÅ¡kih resursa, smanjiti potrebe za novim kapacitetima javnog saobraćaja ili parking prostora na samoj Adi. Direktno će se povezati i aktivirati sportski i komercijalni sadržaji Bloka 44 i Ade, sa podsticanjem gradnje novih, zimskih rekreativnih sadržaja...“. Lepo zvuÄi, zar ne? Å teta Å¡to i posle deset godina Äami na papiru.
Žicom do vrha Avale
Pre pet godina pisalo se i o izgradnji žiÄare koja bi povezala podnožje i vrh Avale. Prema tadaÅ¡njem predlogu Strategije razvoja turizma Beograda, koji je osmislio tim sa Instituta ekonomskih nauka, na teritoriji Avale i okolnih sela Beli Potok, Zuce i BrÄ‘ani mogao da se izgradi veliki tranzitno-turistiÄki centar koji bi Äinio motelski etno-kompleks „Srbija“, auto-kamp, auto-bioskop, sportski tereni, termoakvatiÄki kompleks sa termalnim vodama i megamarket. Od tog kompleksa bi se žiÄarom ili Å¡inskim vozilom iÅ¡lo do vrha Avale, gde bi se sagradio ski-poligon ili hala i deÄji zabavni centar.
Od Kalemegdana do Velikog ratnog ostrva
Institut ekonomskih nauka je 2008. u okviru Strategije razvoja turizma grada Beograda predvideo da se već sledeće godine, 2009, otvori velika peÅ¡aÄka turistiÄka zona Kalemegdan - Ratno ostrvo - Ušće, kao i da poÄnu pripreme za izgradnju žiÄare Kalemegdan - Veliko ratno ostrvo. Do 2018. godine s druge strane Dunava u odnosu na Veliko ratno ostrvo trebalo bi da bude napravljeno novo ostrvo „Čaplja“ povrÅ¡ine 582 hektara sa sportsko-rekreativnim centrom.
              Izvor: Danas.rs    Autor: GBR
Â