
Ideja o gondoli u Beogradu datira joÅ¡ iz 1922.godine i postoji saÄuvan nacrt projekta od tadaÅ¡njeg graÄ‘evinsko-tehniÄkog preduzeća „Šumadija“. JoÅ¡ tada je bilo osmiÅ¡ljeno povezivanje Zemuna i Staroog grada žiÄarom. Gondola je potrebna Beogradu ne samo kao turistiÄka atrakcija, već se njenom izgradnjom oÄekuju pozitivni efekti i sa saobraćajnog aspekta.
Tako intervju za „Blic“ poÄinje Dejan Ćika, prvi Äovek JP „SkijaliÅ¡ta Srbije“, koje je nosilac projekta izgradnje gondole u Beogradu. On tvrdi da će se ovim projektom i unaprediti bezbednost, komfor za peÅ¡ake i bicikliste i ono Å¡to je veoma važno, smanjiće se emisija Å¡tetnih gasova u u glavnom gradu.
Kako će da izgleda gondola?
Gondola će imati 25 kabina, a u svakoj kabini će moći da se preveze 10 osoba. Kabine su prilagoÄ‘ene i za prevoz osoba sa invaliditetom, kao i za prevoz bicakala. U punom kapacitetu, gondola će moći da preveze oko 3 hiljade putnika u jednom satu. Kupljena oprema je poslednja reÄ tehnike za ovakvu vrstu transporta.
Koliko će izgradnja da košta?
Vrednost celog projekta je 1.794.000.000,00 dinara. To ukljuÄuje izgradnju gondole sa polaznim i izlaznim stanicama, kao i pratećih objekata oko nje. Prateci objekti su pored funkcije neophodne za funkcionisanje gondole, pa pored toga sadrže i komercijalne prostore koji će upotpuniti ukupan sadržaj vožnje gondolom. Stanica na Ušću je povrÅ¡ine 1700m2, a na Kalemegdanu 1400m2. Objekti su konstruktivno izuzetno složeni, a arhitektonska reÅ¡enja su prilagoÄ‘ena okruženju u kome se nalaze stanice. Stanica Kalemegdan se gradi na izuzetno zahtevnom prostoru tvrÄ‘ave gde treba obezbediti maksimalnu sigurnost i stabilnost objekta.
Mnogi tvrde da se taj novac mogao pamtnije iskoristiti za Beograđane?
Verovatno da je mogao, ali novac koji je dodeljen za jednu ovako važnu investiciju neće usporiti niti ugroziti dalje projekte na kojima se vredno radi. Kako srpska prestonica ide u korak sa ostalim velikim evropskim i svetskim gradovima, smatramo da je jedna ovako velika turistiÄka atrakcija logiÄan sled daljeg razvoja i unapreÄ‘enja ponude.
Jeste li oÄekivali toliki otpor jednog dela javnosti?
Naravno, jer uvek imate one koji negoduju, nevažno je koliko je to dobro i korisno za njih i za sam grad. Gondola pored toga Å¡to će služiti za panoramsko razgledanje grada, koristiće se i za bicikliste i kao gradski prevoz, Å¡to će znaÄajno olakÅ¡ati transport i rasteretiti gužve koje se stvaraju u Å¡picevima preko Bankovog mosta. Beograd ide u korak sa vremenom, a grad njegove veliÄine i znaÄaja svakako zaslužuje gondolu kao prevozno sredstvo, koje je pritom ekoloÅ¡ko, brzo i velikog kapaciteta.
Mnoge je iznenadila seÄa drveća?
Jeste i podigla se velika buka oko seÄe stabala na lokacijama gde će prolaziti gondola. Za to smo imali apsolutno sve saglasnosti i dozvole i nadležni su prema njima i postupili. Svo iseÄeno drveće, 155 stabala je u pitanju, je nadoknaÄ‘eno sa viÅ¡e od 300 novih sadnica na tim lokacijama i plaćena je nadoknada u iznosu od 25 miliona dinara. SeÄa je izvrÅ¡ena pre 15 marta, pre poÄetka perioda gnezÄ‘enja, a sve po preporuci udruženja za zaÅ¡titu ptica.
Koliko oÄekujete viÅ¡e turista u Beogradu?
Moram da naglasim da je izgradnja gondole investicija od kapitalnog znaÄaja za turizam. Preko 50 posto stranih turista koji posete Srbiju doÄ‘e u Beograd i beleži se konstantan rast posete i noćenja u glavnom gradu. Verujemo da svaka nova investicija i svaka nova turistiÄka atrkacija u tome ima veliki doprinos.
Za koliko oÄekujete povrat investicije?
Prema studiji opravdanosti procena je da će se investicija isplatiti za 6 godina. I to je još jedan od pokazatelja isplativosti i važnosti ovog projekta.
Kakva su iskustva iz prestonica koje imaju sliÄnu gondolu?
Ovakav vid turistiÄke ponude postoji u brojnim svetskim prestonicama poput Rija De Ženeira, Lisabona, Berlina, Barselone, a imaju je i pojedini gradovi u okruženju poput Skoplja i Dubrovnika I Sarajeva. Iskustva su veoma pozitivna, a interesovanje turista je ogromno. Kada vidite redove ispred prodajnih mesta za kupovinu karata za vožnju gondolom u bilo kom gradu koji je ima, dovoljno vam govori.
Koja firma će graditi ceo projekat i koje su refernce te kompanije?
Firme koje Äine konzorcijum koje će gaditi gondolu su: Leitner AG/S.p.a, KOTO d.o.o. iz Beograda, Elkoms d.o.o. iz Beograda i Deling d.o.o. iz Beograda. Ovaj konzorcijum je ispunio sve zahteve trazene u tenderskoj dokumentaciji, cime je ispunjen kvalitet ponuÄ‘aÄa, kao i neophodne licence za projektovanje i izvoÄ‘enje radova u granicama nepokretnih kulturnih dobara od izuzetnog znaÄaja i kulturnih dobara upisanih u listu svetske kulturne i prirodne baÅ¡tine. Leitner je uz Doppelmayr najveci svetski proizvodjac ziÄara i gondola, a trenutno pored Beograda radi i na izradnji gondole preko reke Temze u Londonu.
         Izvor: Blic
Â