
Na Kalemegdanu poÄela geoloÅ¡ka ispitivanja tla, kao deo priprema za gradnju žiÄare koja će povezati Beogradsku tvrÄ‘avu sa parkom na novobeogradskom Ušću. Trenutno se vrÅ¡e istražni radovi koji su deo elaborata za potrebe plana detaljne regulacije, a nakon zavrÅ¡etka ispitivanja planirano je raspisivanje tendera za izbor izvoÄ‘aÄa.
Realizacija ovog projekta sve je izvesnija, a tender i dodeljivanje ugovora izvoÄ‘aÄu najavljuje se za narednu godinu. Sama gradnja žiÄare trajala bi godinu i po dana, a projekat je zamiÅ¡ljen kao zajedniÄka inicijativa Grada Beograda i JP SkijaliÅ¡ta Srbije. Å ta do sada znamo o ovom projektu i kako se on uklapa u Å¡iru sliku, imajući u vidu da se radi o objektu u prostoru koji će u budućnosti obeležiti vizure i panoramu grada?
Nedostatak komforne peÅ¡aÄke veze spreÄavao je bližu funkcionalnu integraciju dve obale, kao i razvoj i Å¡irenje peÅ¡aÄkih sadržaja. ŽiÄara koja je planirana nije samo veza dve obale reke, već ulazi neÅ¡to dublje u park i terminiÅ¡e kod raskrsnice Bulevara Mihajla Pupina i Bulevara Nikole Tesle. Sa dužinom od oko 1200 metara izmeÄ‘u polazne taÄke na Kalemegdanu i stanice na Ušću, ova žiÄara zapravo prezi relativno malu visinsku razliku od svega 30 metara. To omogućava potpuno horizontalnu putanju na većem delu njene trase, a projektovani kapacitet je do 3000 putnika na sat. Projektovani kapacitet moguće je ispuniti većim brojem manjih kabina ili manjim brojem većih. Manje kabine imaju kapacitet do 10 putnika, dok bi veće mogle da nose i 35 putnika po vožnji, ali joÅ¡ nije poznato koja će varijanta biti primenjena. U svakom sluÄaju, dizajn kabine(gondole) jedan je od najvažnijih aspekata za prestiž ovakvog projekta.
Kada govorimo o budućoj beogradskoj žiÄari, za njeno ambijentalno uklapanje važne su joÅ¡ dve taÄke - izgled stanica i stubova. U ovom sluÄaju jedna od stanica nalazi se na Velikom Å¡etaliÅ¡tu na Kalemegdanu, pa nije ni potrebno naglaÅ¡avati znaÄaj ove intervencije. Å ta viÅ¡e, planirana je ukopana stanica, kojoj će se pristupati stepenicama sa vidikovca iznad tramvajske okretnice. Radi se o objektu od preko 800m2 bruto povrÅ¡ine, a 3D prikazi koji su dostupni daju joÅ¡ bolji uvid u prostorni kontekst. ÄŒini se da ovde nije dovoljno voÄ‘eno raÄuna o okolini i ambijentalnom uklapanju. Renderi pokazuju futuristiÄku predimenzionisanu nadstreÅ¡nicu koja je arhitektonski neprilagoÄ‘ena lokaciji, dok nije u potpunosti jasno ni kako će biti materijalizovana. Uklapanje ovakvog objekta u ambijent Kalemegdana je ozbiljan posao, koji zbog svog znaÄaja može biti i predmet javnog konkursa.
Stanica na Ušću je takoÄ‘e veliki objekat od preko 1000m2 bruto povrÅ¡ine, ali zbog svoje lokacije nema nikakvih estetskih ograniÄenja. Pored krajnjih stanica žiÄara donosi i nekoliko velikih stubova u prostoru, koji bi isto trebali biti estetizovani za potrebe ovako istaknute pozicije. ŽiÄara u gradu nije isto Å¡to i žiÄara na planini, a obiÄne cevi ovde nisu dovoljne. Ako znamo da maksimalna visina ovih stubova može da dosegne Äak 40 metara, to znaÄi da mogu i sami postati atrakcija. U tom smislu, treba razmotriti nestandardno oblikovanje i dekoraciju stubova. IzmeÄ‘u dve stanice nalaziće se 4 stuba koji će nositi kablove, jedan na starogradskoj strani i tri na novobeogradskoj. Vožnja izmeÄ‘u Kalemegdana i Ušća trajaće malo preko 3 minuta.
Ostaje da se vidi joÅ¡ koliko će vožnja novom žiÄarom koÅ¡tati, ali prema analizama koje su vrÅ¡ene nije moguće ostvariti isplativost žiÄare kao dela sistema javnog prevoza. Vrednost celog projekta procenjuje se na oko 15 miliona evra.
        Izvor, fotografije: beobuild.rsÂ
Â