
GradonaÄelnik Beograda SiniÅ¡a Mali i v.d. direktora JP "SkijaliÅ¡ta Srbije" Dejan Ljevnaić potpisaće u petak 22. maja 2015. protokol o saradnji na pripremi realizacije Projekta za izradnju kabinske žiÄare - gondole u Beogradu.
Protokol se odnosi na pripremu realizacije izradnje kabinske žiÄare - gondole, koja će povezati Novi Beograd, Adu Ciganliju i KoÅ¡utnjak. Prema reÄima nadležnih, tako će se unaprediti razvoj novog vida saobraćaja u Beogradu, kao i turistiÄka ponuda grada.
-------------------------------------------------------------
Mogu li gondole da poprave poteškoće urbanog transporta?
         Preuzeto sa: www.gradjevinarstvo.rs
Najpoznatije po svojoj rasprostranjenosti u alpskim predelima, gondole – tzv. ski liftovi na padinama – mogle bi da budu deo sledećeg tehnoloÅ¡kog talasa koji olakÅ¡ava urbani saobraćaj. Gondole su jedna od najbrže rastućih metoda transporta u svetu, kaže Stiven Dejl iz Gondola Project-a, iako su u Å¡irokoj industrijskoj upotrebi – ukljuÄujući rudarstvo i mlevenje – joÅ¡ od 19. veka. Dakle, Å¡ta je novo ili inovativno u vezi sa ovim visećim, elektriÄnim gondolama na nebu?
Najveće prednosti su u razvoju jeftine tehnologije, ekoloÅ¡koj prihvatljivosti i mogućnosti iskorišćenja vazduÅ¡nog prostora umesto mnogo potrebnijeg kopnenog. Ovaj trend obećava – gradovi poput Njujorka, Londona i Hong Konga imaju sopstvene gondole za prevoz putnika preko reka, uz planine i kroz predele gde nedostaju sredstva masovnog prevoza. U svakom sluÄaju, Dejl kaže da je ova tehnologija najviÅ¡e prihvaćena u zemljama u razvoju – to je trend koji se može objasniti relativno niskom cenom ove tehnologije i kratkim vremenom instaliranja.
Ušteda novca i vremena
Jedan od najcitiranijih argumenata u korist usvajanja gondola je ogromna ušteda novca koju može da osigura. Majkl Mekdenijel, dizajner u inovativnoj firmi Frog Design, kaže da se troškovi instalacije kreću od 3 do 12 miliona dolara po milji, zavisno od trenutne gradske infrastrukture. Ovi troškovi konkurišu iznosu od oko 400 miliona dolara po milji za izgradnju podzemne železnice i oko 36 miliona dolara po milji za izgradnju sistema gradske železnice.
„Tranzitni sistemi na kablovski pogon su gotovo idealno rešenje problema poslednje milje“, kaže Dejl. „Tehnologija može biti primenjena brzo uz relativno malo remećenje urbanog prostora – i po veoma konkurentnoj ceni u odnosu na druge tehnologije transporta. Bezbednosni i ekološki rekord tranzita na kablovski pogon je, u međuvremenu, bez premca u odnosu na bilo koju drugu fiksnu tehnologiju tranzitne veze.“
Mekdenijel je takoÄ‘e istakao joÅ¡ jednu zanimljivu prednost gondola u intervjuu za Wired: Nema potrebe za utvrÄ‘ivanjem reda vožnje. „One (gondole) suÅ¡tinski usporavaju do brzine hoda tako da možete da se popnete ili siÄ‘ete sa njih“, rekao je reporteru Kevinu Beriju. „Ne biste imali red vožnje – one jednostavno dolaze u intervalima. Ako Vam se ne dopada jezivi momak u jednim kolima, samo saÄekajte 30 sekundi do sledećeg.“
Gradovi koji osvetljavaju put
Vraćajući se opet na Gondola Project, koji prati gondole u nastajanju, pitali smo Dejla koji projekti gondola su bili najznaÄajniji za budućnost tehnologije. Odgovorio je da je teÅ¡ko izmeriti znaÄaj, ali je istakao nekoliko kljuÄnih znaÄajnih projekata.
„Grad Medelin, Kolumbija, je znaÄajan zbog svoja tri sistema i joÅ¡ dva u izgradnji. Grad La Paz, Bolivija, je znaÄajan zbog toga Å¡to je trenutno u procesu izgradnje najveće svetske mreže sistema gondola. Grad Lagos, Nigerija, je znaÄajan zbog oÄekivanog broja ljudi koji će sistem da primi – bukvalno stotine hiljada putnika dnevno.“
Nije sveobuhvatno rešenje
„U naÅ¡em poslu, uvek vodimo raÄuna o tome da podsetimo ljude da ne govorimo da su gondole i žiÄare najbolje“, kaže Dejl. „One su samo jedna alatka u kutiji planera tranzita. Verujemo da tranzitne tehnologije treba da budu komplementarne, ne kompetitivne. Kada su ispravno implementirane i dizajnirane, gondole su izuzetno uspeÅ¡ne – ali samo ako su dizajnirane i implementirane ispravno.“
London’s Emirates Air Line, gondola izgraÄ‘ena za Letnje olimpijske igre 2012. može biti primer neuspelog projekta gondola, napisao je prolÅ¡e godine Henri Grabar za The Atlantic. „Iako je žiÄara zabeležila preko 1,5 miliona vožnji izmeÄ‘u juna i novembra i prevaziÅ¡la oÄekivanja, pokazala se praktiÄno nesposobnom da privuÄe putnike: tokom dva meseca nakon zavrÅ¡etka Igara u septembru, samo jedno od deset hiljada putovanja je bilo po sniženoj sezonskoj tarifi“, napisao je. Dejl, naveden kao izvor u Grabarovom Älanku, takoÄ‘e je ukazao na loÅ¡e planiranje dela vlade, istiÄući da sistem oÄigledno nije izgraÄ‘en imajući u vidu putnike.
      Gradovi iz okruženja koji imaju gondole su Skoplje, Dubrovnik, Tirana. Sarajevo još uvek pokušava da obnovi gondolu do Trebevića.
Â