
Bila je to revolucija u koju se vrlo brzo ukljuÄila cela svetska populacija skijaÅ¡a.
Malo ko se seća, a mlaÄ‘i naraÅ¡taji uglavnom malo znaju ili ne znaju niÅ¡ta o tome kako je promena dizajna jednoga proizvoda, pre Äetvrt veka, iz temelja promenila i naglavaÄke preokrenula jedan sport kojim se tada profesionalno ili rekreativno bavilo desetine miliona ljudi. ReÄ je o carving skijama, tada ekstremnom izumu, a danas sasvim uobiÄajenom sportskom rekvizitu.
Doslovno, bila je to revolucija bez premca, u koju su se, na sreću, skijaÅ¡i vrlo brzo ukljuÄivali. Carving skije su iznenada i bespovratno promenile i situaciju u Svetskome kupu i ostalim skijaÅ¡kim takmiÄenjima. Neki vrhunski skijaÅ¡i nisu mogli da se prilagode novom naÄinu skijanja, a tako i rekreativci, kao i neki proizvoÄ‘aÄi koji su u toj žestokoj trci posustali. Pokazaće se ubrzo da se zbog carving skija svet ljubitelja skijanja Å¡irio progresivno.
A za sve je, zapravo – kriv slovenaÄki Elan, koji su proslavili i danas nenadmaÅ¡ni Å veÄ‘anin Ingemar Stenmark, Slovenac Bojan Križaj i drugi takmiÄari, penjući se Elanovim skijama na pobedniÄka postolja.
Negde 1995. godine na hiljade proizvedenih carving skija su u velu tajnosti tajminga za plasiranje na tržiÅ¡tu Äamile u Elanovim skladiÅ¡tima, spremne na sve ili niÅ¡ta na žestokom svetskom tržiÅ¡tu. Radilo se o Elan SCX parabolic (skraćeno Short Cut Parabolic – kratki iseÄak parabole). A u isto vreme na reklamnim Elanovim fotografijama i dalje su se nalazili – "stari" modeli skija Elan MBX
Sezone 1996/97 carving skije su na svetskome tržiÅ¡tu imale udeo tri posto, u sezoni 1997/98. Äak 70 posto svih prodanih pari skija, a u sledećoj stari modeli skija uopÅ¡te nisu bili u trgovinama!
Sve je poÄelo joÅ¡ 1978.
Å ta je, zapravo, pokrenulo tu oluju u svetu skija i skijanja, Äiji su zaÄetci u dalekoj 1978. godini, koja se raÄ‘ala 17 godina u velikoj tajnosti, tolikoj da pojedinosti o njoj nisu znali ni neki Äelnici u Elanu? Elanovi konstruktori dizajnirali su carving skiju te daleke 1978. godine. Bile su drastiÄno, gotovo do pola metra, kraće skije duge od 163 do 193 cm, sa "strukom" Å¡irokim samo 60 mm, spreda su bile izrazito Å¡iroke, Äak 114 mm, a pozadi neÅ¡to uže (105 mm) pa se govorilo kako se njima može lopatati sneg.
Već iduće 1979. godine bile su testirane na stazama, ali zbog njihovog totalno drukÄijeg izgleda malo ko je verovao u uspeh na tržiÅ¡tu. Na projekat je pala pauÄina. Nažalost, Elan je, obeshrabren, patentirao samo deo izuma – paraboliÄni spoljni luk, a to su posle iskoristili drugi proizvoÄ‘aÄi ponudivÅ¡i poboljÅ¡ane varijante.
Elanova carving skija teÅ¡ko se probijala, najpre je korišćena kao pomoćna skija u 350 skijaÅ¡kih Å¡kola u SAD-u, a u Japanu se pojavila pod nazivom Nale (obrnuto proÄitani naziv Elan).
PoÄetnici su te 1993. za samo dan-dva postajali skijaÅ¡i, zavoleli sport za koji su do tada Äuli da je izuzetno težak i da se godinama uÄi i da su mnogi odustali. To je istina – nekada je u tamoÅ¡njim ski-Å¡kolama prvoga dana odustajao svaki drugi, a potom i 40 posto preostalih polaznika.
Sledeće sezone 1994. Elan CRX parabolik bila je skija godine u SAD-u. Svaka skija na svetu napravljena posle 1994. godine ima delicÌ elanskog duha.
Vrhunski skijaÅ¡i iz Svetskog i drugih skijaÅ¡kih kupova meÄ‘u zadnjima su prihvatili takmiÄarske carving skije i to u poÄetku za disciplinu slalom. Bilo je to prvi put da su skije sa tržiÅ¡ta stigle do vrhunskih skijaÅ¡a, inaÄe je uobiÄajeno da je taj put obrnut. Onima sa dugogodiÅ¡njim stažom teÅ¡ko je bilo da se prilagode. U prelaznoj fazi neki su "potonuli", nisu mogli da se prilagode, a mlaÄ‘i skijaÅ¡ki takmiÄari su to preokrenuli u svoju korist, Å¡to su nedugo potom potvrdili Ivica i Janica Kostelić i mnogi drugi.
MeÄ‘u prvima prihvatio ih je, nenadmaÅ¡ni Ingemar Stenmark, Elanova uzdanica. On je bio oduÅ¡evljen tim skijama, ali je bio protiv njihovog uvoÄ‘enja u Svetski kup i veliki je krivac Å¡to se to dogodilo Äak deset godina kasnije i Å¡to je projekt Ekstrem bio povuÄen u fioke zaborava.
Elan je model skije SCX parabolic i novu tehniku skijanja u septembru 1995. predstavio u Å¡vajcarskom ski centru Zermatt. Uglavnom, svi su im se smejali. Tako je bilo i tri godine ranije, kada je u Radencima Elan pokazao nekoliko primeraka izraÄ‘enih skija prodajnim zastupnicima iz celoga sveta. Srećom, u Americi je skija imala uspjeh u ski-Å¡kolama kao odliÄna za poÄetnike!
Å to i jeste logiÄno, jer onima koji nisu skijali na starim modelima bilo je neuporedivo lakÅ¡e da nauÄe da skijaju i beskrajno uživaju u tome, za razliku od onih koji su morali da zaborave sve o starom naÄinu skijanja.
MeÄ‘u potonjima bilo je u prelaznoj fazi mnogo ozleÄ‘enih, jer su mnogi bez obuke i sa starim znanjem stali na sasvim drukÄije skije, Å¡to je ugrožavalo njihovu sigurnost i zdravlje. Za nove skijaÅ¡e bilo je to rajsko otkriće, skijanje se brzo uÄilo, lako se upravljalo skijama i viÅ¡e uživalo.
Taj revolucionarni izum dobio je ime opravdano oslikano znaÄenjem reÄi carving na engleskome jeziku – rezbariti. SkijaÅ¡ jednostavno i lako zapravo rezbari po snegu pa i ledu.
Rubovi skije su iseÄak luka koji se ureže u sneg ili led i tako gura skiju u zavoj koji bi na kraju, teoretski, imao oblik kružnice sa na skiji naznaÄenim polupreÄnikom zaokreta.
Nakon prvih spštanja mnogi su bili šokirani jer skije, duge 193 cm i sa radijusom 18 metara, nisu otklizavale, morale su biti razdvojene kao i noge i kolena, držale su pravac koji se pretvarao u luk ka brdu, sve do trenutka kada su same tražile da se uđe u novi zavoj lako se prebacujući na suprotne rubove, a ubrzanja su bila neverovatna.
JoÅ¡ bolji doživljaj je bio na skijama dugim 183 i 163 cm, sa polupreÄnikom zavoja 15, odnosno 11 metara. Povećana povrÅ¡ina skija Äinila ih je stabilnim i na dubokom snegu, u normalnom položaju tela i bez "izbacivanja" vrhova iz snega i povlaÄenja tela unazad, u tzv. sedenje.
Na ledu se skijalo kao na obiÄnom snegu, boÄna strana i rubovi u obliku iseÄka parabole su Ävrsto i sigurno vodile skije. Ipak, najveći utisak ostavila je sila ubrzanja nakon izlaska iz zavoja. I lakoća skijanja, bez tragova umora.
A te prve carving skije, Elan SCX parabolic, bile su zapravo izraÄ‘ene gotovo od istih materijala kao tada aktualne najbolje i već pet godina u osnovi vrhunski model MBX, već proglaÅ¡en skijama XXI. veka. U poÄetku je samo ekstremna promena oblika i dužine skija bila revolucionarna, a posle su i novi materijali doprineli da carving poput orkana poÄisti sve ostale modele i zasedne na tron na kojem je, evo – 25 godina.
Promene nakon pojave carving skija izazvale su nesagledive posledice. Osim trke proizvoÄ‘aÄa skija i vezova, nastala je trka i u segmentu prateće opreme, sve se iz temelja menjalo do najmanjih sitnica, poput automobilskih krovnih nosaÄa za skije i ormarića u ski-garderobama, dužine torbi za skije, a neke su se skije već mogle smestiti i u veće prtljažnike u kolima... Srazmerno, već godinama skije su i skuplje, poput auta. Automobili su skuplji zbog dodatne opreme i kvaliteta materijala, a skije zbog kvaliteta i skupih materijala koji uzvraćaju nemerljivo većim uživanjem u skijanju, ali i sigurnošću i manjim brojem povreda, za razliku od prelaznog razdoblja.Â
Autor teksta, Željko MILIČEVIĆ - testira Elan SCX
Koliko znaÄe carving skije govori i to Å¡to ljudi u poznoj dobi za bavljenje ovim sportom love svaku priliku da se sjure niz stazu i tako mnogo puta dnevno. Kažu da lakÅ¡e skijaju nego Å¡to hodaju. Da skijaju na starim modelima i starom tehnikom, mnogi bi odavno prestali da voze skije.
Ko je savladao carving tehniku skijanja uživao je. Na poÄetku je neobiÄno i sve nekako drugaÄije... ali ako se želi sve se može nauÄiti. A onda se viÅ¡e ne može zamisliti skijanje bez carving skija. Jako su "teÄne" i zaista odliÄne za uživanje!
    Autor: Željko MiliÄević, 2020.   izvor: 24sata.hr    Foto: elanskis.com
Â