
Nastavak radova na ski centrima CmiljaÄa kod Bijelog Polja i Žarski kod Mojkovca ne nazire se ni nakon tri godine od njihovog zaustavljanja.
Voda, put, struja i eksproprijacija zemljišta i dalje su nezavršeni poslovi, dok instalirana oprema polako propada.
Odgovor na pitanje, zaÅ¡to su na Äekanju projekti, koje je poÄela bivÅ¡a vlast, ali i koliko novca će trebati da se zavrÅ¡e trazila je ekipa Televizije Vijesti.
Bazna stanica i ugostiteljski objekat na Ski centru CmiljaÄa izgraÄ‘eni su na pogreÅ¡nim lokacijama, odnosno, kako su za portal "Vjsti.me" potvrdili u ministarstvu ekonomskog razvoja, na neusklaÄ‘enim visinskim kotama.
Ko je napravio grešku u osnovnim koracima u projektu u koji je do sada uloženo više od 30 miliona eura, iz ministarstva nisu konkretno odgovorili, ali su istakli da je već održano nekoliko sastanaka kako bi se problem rešio.
"Upravi za kapitalne projekte nije ukazivano na postojanje problematike koja se odnosi na visinske kote budućih objekata ni od strane projektanta, izvoÄ‘aÄa radova, revidenta i nadzora. StruÄni nadzor je u novembru 2021. godine obavestio upravu za kapitalne projekte o uoÄenoj visinskoj razlici na terenu izmeÄ‘u ugostiteljskog objekata i polazne stanice žiÄare, Å¡to može predstavljati problem u eksploatacionom periodu (prilaz skijaÅ¡a polaznoj stanici žiÄare od strane bazne stanice je otežan jer postoji visinska razlika izmeÄ‘u ova dva objekta) i radovi su obustavljeni", reÄeno je iz Ministarstva ekonomskog razvoja.
Zbog ovakvih propusta, ali i Äinjenice da uz prateće projektne zadatke nisu dostavljeni urbanistiÄko tehniÄki uslovi kao ni parcele na kojima bi se gradili objekti nista nije uradjeno vec tri godine.
Za rukovodioca kancelarije Ski-centra “Žarski†ovo nisu jedine greške u projektu.
"Glavni parking je predviÄ‘en za dvije hiljade vozila i autobusa koji je predviÄ‘en na hiljadu i 700 metara nadmorske visine na vrh planine na jednom sedlu. Oko kilometar ipo je daleko do CmiljaÄa, oko 500 metara do Žarskog. Postoji li primjer ovakvog parkinga? Ja nisam primijetio. Od Francuske, Austrije, Italije, Å vajcarske i sve jugoslovenske planine od pohorija mariborskog do Å ar planine. Ne može preko sto metara, to je praktiÄno. Po mom miÅ¡ljenju ovo je apsolutna greÅ¡ka", kazao je Ljubomir Vukadinović, rukovodilac kancelarije Ski centra "Žarski".
Vukadinović istiÄe da planer nije vodio raÄuna o joÅ¡ nizu okolonosti na ovim ski centrima.
"Pristupni put od Bijelog Polja do parkinga je u strogo severnoj strani i sav sneg koji južni vetrovi duvaju, stalno će biti ovaj pristupni put neprohodan i onda kao rukovodilac skijaliÅ¡ta morate stalno da imate tu maÅ¡inu. Onda će skijaliÅ¡ta proglasiti nerentabilnim zbog troÅ¡kova Äišćenja snega", priÄa Vukadinović.
Vukadinović takođe naglašava da je bilo previše radova na ski stazama, iako je trend u svetu da se prati prirodna konfiguracija terena. Sve to je doprinelo uništenju Bjelasice.
"Ono Å¡to je vidljivo i Å¡to nama bode oÄi su ti kanali. Jesu ti kanali i nezavrÅ¡eni putevi koji su nanijeli ogromne ožiljke samoj planini Bjelasici i kompletnom tom ekosistemu. Prije možda nekih godinu dana desio se jedan veliki odron na tom potezu, jedno celo brdo je palo na put, to joÅ¡ stoji", istiÄe Dimitrije Dulović, turistiÄki vodić.
Kako bi se ski centri CmiljaÄa i Žarski zavrsili potrebno je prema nekim procjenama joÅ¡ 10 miliona eura.