
U susret novoj zimskoj (skijaškoj) sezoni, javljam se sa najnovijim podacima i zanimljivostima sa Stare planine. O novim smeštajnim kapacitetima i novim ski stazama ovog puta neću pisati jer se, kao i prošle sezone, na ovom polju ništa ne dešava. O izgradnji dodatnih staza za sada nema ništa jer su i ove koje trenutno imamo sasvim dovoljne za broj skijaša koji posećuju planinu na godišnjem nivou.
Da bi se poÄelo sa trasiranjem novih staza potrebno je povećati smeÅ¡tajne kapacitete i dovesti najmanje duplo ljudi na planinu. Ovo je, pak, uslovljeno izgradnjom novih smeÅ¡tajnih kapaciteta za koje sada ne postoje uslovi. Å uÅ¡ka se da će hotel na Staroj planini opet biti predat nekim strancima na upravljanje koji bi za uzvrat izgradili joÅ¡ najmanje dva hotela, ali je ovo joÅ¡ uvek neizvesno i na nivou ÄarÅ¡ijske priÄe...
Ono gde ima velikih pomaka je putna infrastruktura iz sva tri pravca prema Staroj planini:
1. Iz pravca Knjaževca, od restorana Mali predah do Kalne ima ukupno 26 km puta. Od ove dužine novim asfaltom je presvuÄeno 19 km. Nov asfalt je uraÄ‘en na deonicama Mali predah – Baranica - ulaz u selo Å trbac, izlaz iz sela Å trbac – Donja Kamenica, klisura Korenatac – raskrsnica na ulazu u Kalnu.
Od sela Kalna do same planine je uraÄ‘eno novim asfaltom samo deonica Mezdreja – ulazak u selo Crni Vrh, u dužini od 3 km. Ovaj deo ni do sada nije bio problematiÄan jer je pre nekoliko godina u celosti bio asfaltiran. Sada su samo popravljeni delovi koji su se istroÅ¡ili. Ovaj deo je delimiÄno istroÅ¡en jer su celo leto na ovoj trasi saobraćali teÅ¡ki teretni kamioni koji su vrÅ¡ili postavljanje cevi za novu hidrocentralu koja se gradi na ovom delu CrnovrÅ¡ke reke. Radi se o velikoj privatnoj investiciji, koja je vidno naruÅ¡ila eko-sistem i sam izgled ovog podruÄja, ali, nažalost, privatni investitor poseduje sve dozvole, a da lokalna samouprava za ovaj sluÄaj nikada nije ni pitana niti je znala da postoji ovakav projekat. Investitori su nezvaniÄno stari „zvezdaÅ¡i“ Dragan KapiÄić i Veljko Odalović (državni sekretar u MSP), ... ali to je neka druga priÄa...
Na pomolu je i konaÄno reÅ¡enje starog problema "kuća na sredini puta" na trasi prema selu Crni Vrh. U planu je postavljanje Å¡ipova, pravljenje nadvožnjaka i proÅ¡irenje puta sa desne strane (iz pravca Knjaževca), poÅ¡to je sa vlasnikom same nekretnine na putu dogovor i dalje nemoguć. U produžetku useka bi se poruÅ¡ila stara vodenica koja je preko puta ove kuće, asfaltirao bi se ovaj deo i dobilo bi se proÅ¡irenje koje se ne bi razlikovalo od Å¡irine ostalog dela puta.
2. Iz pravca Svrljiga do raskrsnice u Kalni ima ukupno 34 km, a novim asfaltom je presvuÄeno 20 km. Trenutno se radi joÅ¡ 6 km novog asfalta. Na ostalom delu su krpljene udarne rupe, tako da je prilaz sa ove strane, iz pravca NiÅ¡a, vidno poboljÅ¡an. Gosti koji iz ovog pravca dolaze treći, Äetrvti put kažu da su vrlo zadovoljni i da je samo poboljÅ¡anje znaÄajno...
3. Iz pravca Pirota do raskrsnice u Kalni ima oko 37 km, a novim asfaltom je presvuÄeno 15 km puta na deonici Spotska petlja (iskljuÄenje sa koridora 10 na 4 km ispred Pirota) do sela Cerova. Deo puta od sela Cerova do prevoja Kln i skretanja za selo Mirkovci je raÄ‘en pre par godina i u dobrom je stanju, tako da je jedini deo koji je na ovoj trasi problematiÄan onaj deo puta izmeÄ‘u sela Å ugrin i Stanjinac, na meÄ‘i dveju opÅ¡tinskih atara (Å ugrin je u Pirotskoj opÅ¡tini, a Stanjinac pripada KnjaževaÄkoj). Ovaj deo (verovatno) nije raÄ‘en iz razloga Å¡to je odraÄ‘ena generalna studija i trasirana je ruta puta: selo Mirkovci – hotel JabuÄko ravniÅ¡te, za koju je planiran poÄetak izgradnje za proleće sledeće godine. Po zavrÅ¡etku ove trase biće moguće zaobići selo Kalnu i ostali deo ovog teÅ¡ko vozljivog puta i ovo će biti najbrži put za dolazak na planinu, jer će od Sopotske petlje (iskljuÄenje sa koridora 10 ispred Pirota) do hotela SP Resort i samog skijaliÅ¡ta biti manje od 40 km udaljenosti i manje od sat vremena vožnje po novom putu. Ovo će doprineti i povećanju broja gostiju iz susedne Bugarske kojih je svake godine sve viÅ¡e.
Trenutno je na ovoj deonici puta od Pirota jedina zamerka to Å¡to su ostavljeni (nije ih bilo moguće izbeći) loÅ¡i nagibi na samom putu, tako da je upravljanje velikom brzinom na ovom delu puta vrlo opasno. Pravci su dugi i pregledni, asfalt je dobar, pa vozaÄi Äesto pritisnu papuÄicu gasa. Ali iza svakog pravca sledi polu-oÅ¡tra ili oÅ¡tra krivina sa kontra nagibom, mora da se dobrano pritisne koÄnica, a usled toga je moguće proklizavanje vozila ili sudar sa vozilom koje ide iz suprotnog smera. Sve u svemu, treba voziti vrlo oprezno i ne dozvoliti da vas „put ponese“...
       Za Skijanje.rs iz Knjaževca: Milorad Nikolić
       U galeriji, slike sa puta prema Starij planini, 31.10.2017.