
     Autor: Bojan Mirković
Put je poÄeo sa beogradskog aerodroma “Nikola Tesla“ letom Wizzair-a na relaciji Beograd - Basel 12.01.2018. u 14:50 – 16:50h. Let je bio prijatan osim skuÄenog prostora za noge i prtljaga iznad sediÅ¡ta, ali to je nedostatak  low cost kompanija. Povratna karta je rezervisana u septembru 2017. godine i iznosila je 5.870 din + 3.600 din za ski opremu.
![]() |
![]() |
Nakon sletanja u Basel i prolaska pasoÅ¡ke i carinske kontrole izaÅ¡li smo u Å¡vajcarski deo aerodroma poÅ¡to se isti deli na francuski i Å¡vajcarski. Na samom izlasku iz zgrade nalazi se stanica gradskog prevoza sa koje autobus broj 50 vozi do glavne železniÄke stanice u Baselu.
Red vožnje je u minut taÄan, ima 8 vožnji u jednom satu, a prvi autobus krece u 5h ujutru a poslednji u 24h. Karta se može kupiti online na sajtu aerodroma, na sajtu Å¡vajcarske železnice www.sbb.ch, na automatu autobuske stanice ili kod vozaÄa. Na svakoj stanici postoji semafor sa informacijama o broju linije i za koliko dolazi prvi autobus a ispod kada ide sledeći, Å¡vajcarska preciznost. Cena dnevne karte je 9.9 CHF a za jednu voznju je 4.2 CHF.
Nakon pristizanja autobusa na glavnu železniÄku stanicu na glavni ulaz, imate 6-8 minuta do polaska voza, ako se u obzir uzme gužva na stepenicama, jer je voz veoma zastupljen kao prevozno srdstvo, morate da potrÄite da bi ste stigli na isti. Ukrcavamo se u voz na relaciji Bazel – Interlaken, mali gradić nadomak Wengena, na obali Turenskog i Brienzerskog  jezera.
Cena povratne karte za voz je 54,7CHF po osobi i vožnja traje oko 1h i 53min. U Interlakenu sedamo na manji voz za Laubrunen malo mesto u dolini ispod Wengena i Murena, dva prelepa alpska sela. Cena karte u jednom pravcu je 5.3CHF. Po pristizanju u Laubrunen pogled ostavlja bez daha iako je bio mrak, sela na obromcima stena svetlela su kao zvezdice na nebu. Na susedni kolosek pristiže voz za skijaše koji je imao treću šinu u sredini nazubljenu. U Laubrunenu imate gondolu koja vozi  na stranu gde se nalazi selo Murren a voz ide u Wengen.
Imate dve vrste karata za voz koji vozi ka Wengenu, prva je samo karta za voz i koÅ¡ta 11.9CHF u jednom pravcu, a druga je ujedno i skipass i kosta 68CHF/dan. Sigurno se pitate kako karta za voz pa i ski pass - jednostavno taj isti voz posle Wengena nastavlja da se penje na 3.450m/nv  do gleÄera Jungfrau odakle možete da izaÄ‘ete na Äetiri meÄ‘u stanice i da nastavite da skijate koristeći žiÄare ili ići do vrha najvećeg gleÄera u Evropi, ali na skijama nećete moći da se spustite sa vrha. Sama pomisao da je ova pruga koja krivuda i penje se sa 500mnv na 3.453m sagraÄ‘ena 1912. godine većim delom ruÄno je impozantna.Â
Vožnja traje oko 15 minuta, stizemo u Wengen malo mestaÅ¡ce na 1.275m nadmorske visine koje ima osnovnu Å¡kolu sa velikom sportskom salom, dva klizaliÅ¡ta, bioskop, pregrÅ¡t hotela sa 4 i 5 zvezdica u planiskom stilu koji dotiraju sa poÄetka 20 veka ali renovirani da opravdavaju svoju cenu, (350CHF/noc), prodavnica ski opreme kao i suvenira, pekara i mini restorana, ima takoÄ‘e jednu ogrmnu samoposugu trgovaÄkog lanca COOP. Mesto ima oko 1000 stanovnika ali tokom ski sezone koja traje od novembra do maja broj raste na 5000.
Iz mesta se pruža predivan pogled na Silberhorn jedan od prepoznatljivih vrhova Jungfrau masiva. Selo Wengen se prvi put pominje pre 500. godina kao stoÄarski orjentisano, da bi pravu ekspanziju doživelo dolaskom britanaca krajem 19. veka koji su sa sobom doneli i to famozno spuÅ¡tanje niz snežne padine na drvenim letvama. TkoÄ‘e u Wengenu postoji engleski ski klub “Downhill Only Club (DHO)“ koji pored meÅ¡tana broji i
veliki broj britanaca. U samom mestu nema kola samo mali autići na baterije koji obiÄno voze prtljag gostima hotela, mada kada je FIS trka ima dosta vojske sa svojim vozilima. Vojska je glavna karika, pored civilne zaÅ¡tite, za organizaciju same trke, sreÄ‘iivanje i obezbeÄ‘enje staze kao i Äišćenja ulica i centralnog trga gde je postavljena velika bina na kojoj se vodi program oko izvlaÄenja brojeva za trku.
Na samom trgu je i dosta Å¡atora gde se svi posetioci posle ceremonije izvlaÄenja brojeva i dodele nagrada pobednicima tog dana sele i nastavljaju žurku do jutra uz mnogo, ali baÅ¡ mnogo alkohola. Na trugu gde se održava centralna ceremonija može da bude izmedju 10.000 - 2017.god i 66.000 posetilaca koliko je bilo 2012. godine. Tu su neizbežni Å¡tandovi sponzora trke i skijaÅ¡a, Milka Äokolade koje promoteri dele iz ogromnih torbi, EMI mlekara koja je delila kapućino i druge vrste kafe u limenkama, ski kape i joÅ¡ mnogo toga.
Cene karata za trku nisi ni malo jeftine i krecu se od 100CHF za mesto pored staze na snegu za spust i VIP loza od 1000CHf gde se služi hrana i piće. Cene za slalom su neÅ¡to jeftinije 50chf i 700chf. U programu svake godine, ako vreme dozvoli, je i areo shou Å vajcarske letaÄke grupe „patrol swiss“ koju Äine 5 borbenih aviona i jedan civilni A320 Swissair. Program poÄinje u 11:30h, a za viÅ¡e detalja o njima pogledajte: https://www.youtube.com/watch?v=mnnwWqwnMWw.
Celo mesto živi za taj vikend kad im FIS karavan dolazi u goste. Cene smeÅ¡taja su papreno visoke i ne mogu se naći slobodna mesta jer se rezervacija zavrÅ¡ava poÄetkom septembra za narednu godinu i kreću se od 250 CHF po osobi za noć sa doruÄkom pa do nevrovatnih 1.240 CHF za pun pansion po danu.
Potpuno odsustvo saobraćaja i veliki broj sadržaja za decu ovo mesto svrstavaju u sam vrh ponude Å¡to se tiÄe porodiÄnog odmora. TakoÄ‘e za decu u samom centru na 1min peÅ¡ice od trga postoji poligon sa obuku neskijaÅ¡a u vidu poligona sa raznim likovima iz crtaća kao i zanimljivim preprekama. Neki od hotela svojim gostima nude Äuvanje i animaciju dece kroz ski Å¡kolice ili druge aktivnosti za neskijaÅ¡e kao Å¡to su klizanje, sankanje, Å¡etnje planiniskim stazama ili jahanje poni konja. Ove ponude su najÄešće u februaru kada je i nemoguće naći mesto zbog Å¡kolskog raspusta.
Samo skijaliÅ¡te se može preporuÄiti poÄetnicima i srednje zahtevnim skijaÅ¡ima, dok se onim zahtevnim preporuÄuje skijaliÅ¡te preko puta doline, Murren i poznati vrh Piz Gloria gde je sniman film o Džems Bondu „On Her Majesty's Secret Service“ 1969. godine.
Ski pass „Jungfrau Pass“ pokriva skijalište u Wengenu, Murrenu i Grindelwald-u koje je sa Wengenom povezano preko Wengen/Mannlichen gondole. Vožnja gondolom traje oko šest minuta a vreme između vožnji je oko 15 minuta. Gondola izlazi na ogroman plato iznad Wengena gde postoji predivan restoran za odmor sa predivnim pogledon na tri planine Eiger, Monch i Jungfrau.
Sa ovog mesta se pružaju plave i crvene staze ka obližnjem mestu Grindelwald, takoÄ‘e sa ove pozicije možete se vrati do stanice voza na 2.067m kojim se mozete vratiti u Wengen, ili na skijama, do Äetvoroseda wixi koji vozi skijaÅ¡e na start poznatog najdužeg spusta u Fis kalendaru. TakoÄ‘e se možete vratiti u Wengen od izlazne stanice gondole samo ako ste extremni skijaÅ¡ i posedujete padobran J.  Staze kojima se vraćate u Wengen sa železniÄke stanice na granici izmedju Grindelwald-Wengena su plave i veoma lagane. Za kraj napornog dana na skijam niÅ¡ta bolje za povratak u sam centar Wengena, gde vas jedan minut hoda vodi do predivne terase Hotela Caprice odlake se pruža predivan pogled na dolinu ispod.
U Wengenu postoji Heli greÄer taxi koji vozi iz Lauterbrunnen-a na start spusta. Namenjen je pre svega za one sa debljim džepom jer vožnja koÅ¡ta 1.000 CHF za ceo helikopeter u koji moze da se smesti 5 osoba znaci 200 CHF po osobi ali se plaća 1.000 CHF iÅ¡la jedna i ili 5 osoba. Helikopeter ima sa strane korpe za ski opremu. U ponudi je i skijanje sa vodiÄem gde vas helikopter izvozi do nekog od vrhova a dalje idete skijama. Cena jedne vožnje je 1.000 CHF sa osiguranjem od povreda i nesrećnih sluÄajeva.
Dolina iznad Lauterbrunnen-a je poznata i po Base jumpinugu i tu se održava RedBull-ovo svetsko takmiÄenje. Polazna taÄka je vrh Jungfrau sa 4.060 m/nv, leti se vertikala od 3.240m a let traje neÅ¡to duže od 2 min. https://youtu.be/YL9sNrOlK-I
Dosta o Wengenu, evo i detalja o naÅ¡em smeÅ¡taju koji je bio u Interlakenu. Hotel se zove „Teli“, naÅ¡li smo ga preko bookinga, a radi se o malom porodiÄnom hotelu koji se nalazi na 5min busom od želzniÄke stanice. SmeÅ¡taj smo bukirali u septembru kada i avio kartu jer smo pouÄeni godinom pre kada nismo mogli da naÄ‘emo smeÅ¡taj, i bili samo dan u Wngenu. Hotel je ok, Äist, topao, sa besplatinm wi-fi-om, parkingom na zahtev, sobe su malo manje ali funkcionalne sa kupatilom u sobi. Tople vode ima uvek jer se hotel greje na gas pa su, pretpostavljam, i bojleri na gas.
Hotel nema klasiÄnu recepciju, posle bookiranja i plaćanja smeÅ¡taja kreditnim karticama preko internteta (ne moze keÅ¡om na licu mesta), dobijate Å¡ifru za ulazna vrata hotela i kada se uÄ‘e na polici vas Äeka koverta sa vaÅ¡im imenom gde se nalazi kljuÄ od sobe i odÅ¡tampan kućni red. Na papiru koji smo dobili u koverti je Å¡ifra za wi-fi i telefon kontakt osobe hotela ako imate neki problem ili pitanje, veoma su ljubazni,  govore engleski, nemaÄki i francuski. Cena je bila 120 chf za dvokrevetnu sobu za dva noćenja bez doruÄka.
Karte za trke smo kupili za tribine, a samom startu može da se priđe sa staze i da se preko ograde slikaju skijaši bez problema. Jedino je Svindal bio raspoložen za slikanje pre trke, a posle trke nismo mogli da im priđemo. Marsel Hiršer i Henrik Kristofersen su bili nedostupni. Aleksis Panturo je OK, uvek za razgovor kao i Ivica Kostelić.
Nadam se da sam malo usepeo da prenesem utiske i zapažanja iz ovog prelepog švajcarskog ski centra.
U prilogu su i slike sa ovog putešestvija.
        Bojan Mirković
        Email: bojanmirkovic04@gmail.com
Â
U Galeriji su slike sa Svetskog kupa u Wengenu januara 2018: