Velike su šanse da ste u nekom trenutku svog skijaškog života iskusili simptome: modrice na prednjoj strani potkolenice; iritirana koža, a moguće čak i plikovi na prednjoj strani potkolenice uzrokovani intenzivnim trenjem između jezika obloge i vaše skijaške čarape; ili dubok, pulsirajući bol u potkolenici.
Simptomi se mogu razlikovati od skijaša do skijaša, u rasponu od blage iritacije do nesnosnog bola. Jednom kada dođe do ovakvog bola, teško ga je ublažiti u periodu od vikenda ili nedelje, što će upropasti skijaški odmor. Međutim, prutisak u potkolenici se može sprečiti. Sve se svodi na na to da li dobro pristaje uz nogu i kakvo je stanje vaše skijaške cipele.
Ovaj problem se naziva Shin bang. Najčešći uzroci ovog praska u potkolenici su:
1. Ne kopčate ski cipele kako treba.
Najčešći izvor pritiska na cevanici je preveliki razmak između cevanice i jezika skijaške cipele. Kada postoji razmak između potkolenice i prednjeg dela cipele, otkrićete da, kada vas strmi teren ili promenljivi uslovi primoraju da zauzmete stav nagniti napred, vaša cevanica udara o prednji deo cipele.
Kopče preko gornje manžetne ski ceipele treba da budu zakopčane tako da lepo prijanjaju i da manžetna pristaje uz nogu. I ne zaboravite na remen - čičak traku preko vrha čizme. Taj remen treba da bude zategnut što je moguće čvrsšće na početku vožnje. Možda ćete nakon prvih nekoliko spuštanja u danu i osećati da je noga labava u cipeli. Ako ima previše kretanja, zakopčajte se čvršće.
File photo
2. Vaša skijaška cipela je prevelika
Možda ćete otkriti da bez obzira koliko se trudite, jednostavno ne možete da zakopčate čizme dovoljno čvrsto da osigurate da nema pomeranja u vašoj skijaškoj cipeli. Ako je to slučaj, onda ste obuli ski cipele koje su prevelike.
Zapremina ski cipela se odnosi na to koliko prostora ima od poda do plafona i sa jedne na drugu stranu unutar čizme. Skijaške čizme dolaze u različitim zapreminama, a neki brendovi su poznati po tome što prave čizme manjeg obima idealne za uska stopala, kratke korake i mršave gležnjeve i listove, dok su drugi poznati po tome što imaju čizme velike zapremine za šira stopala i veće listove.
Posetite servisera da biste dobili tačnu sliku u kojoj zapremini i veličini ski cipele bi trebalo da budete.
Ilustracija: Džejms Provost
3. U cipeli ste sa pogrešnim fleksom
Fleks se odnosi na krutost čizme - koliko je lako ili teško savijati manžetnu čizme napred kada vršite pritisak potkolenicom. Flex brojevi se kreću od 80 do 130 - što je veći flex broj, to je cipela tvrđa. Ako otkrijete da vam potkolenica postaje bolna i pokušavate da gurnete manžetnu (jezik) cipele napred, a to ne pomeže, možda ste u čizmama koje su previše krute za vas.
Flex ski cipela je lični izbor koji se svodi na vašu fiziologiju, kao i na vaš stil skijanja. Skijaši početnici i skijaši srednjeg nivoa uglavnom se dobro snalaze u mekšim čizmama sa fleksijom od oko 85 do 100, jer su te pancerice popustljivije i zahtevaju manje napora da se savijaju. Manji i lakši skijaši takođe mogu preferirati mekše čizme jer im je potrebno manje sile za vožnju.
S druge strane, agresivnim ili višim i težim skijašima mogu biti potrebne čvršće čizme sa fleksom između 110 i 130, jer njihov stil skijanja i težinu ili snagu teško mogu da iskontrolišu u mekšim ski cipelama. Poređenja radi, skijaši takmičari Svetskog kupa uglavnom skijaju u cipelama sa fleksom od 130+.
Flex je relevantan od kompanije do kompanije, ne postoji industrijski standard. Dakle, čak i ako imate ideju o tome koji fleks biste želeli u skijaškim cipelama, isprobajte različite brendove u tom flex asortimanu da biste utvrdili koji najbolje odgovara vašoj biomehanici i stilu skijanja.
Foto: Keri Bascetta
4. Meki uložak skijaške cipele je potrošen
Mekana obloga unutar tvrdog omotača vaše skijaške cipele je jedina stvar koja štiti vašu delikatnu potkolenicu od oštrog udara i trenja koji se prirodno javljaju tokom skijanja. Nemamo puno "mesa" na potkolenici, tako da je to područje zaista osetljivo. Kada se obloga istroši ili istanji nakon mnogo dana korišćenja, više neće štititi nežnu potkolenicu od tvrde plastične školjke ski cipela.
Treba napomenuti da uložak za skijaške cipele može doći do kraja svog životnog veka mnogo pre nego spoljna plastična školjka i kopče.
Ako stalno doživljavate udarce na stopalima, prstima ili potkolenicama, to može ukazivati na to da je uložak pri kraju. Ako je to slučaj, možete tražiti alternative. Ako je vaša plastična školjka i dalje netaknuta, možete nabaviti ndodatne obloge koje će sigurno produžiti vek vaše cipele, time i produžiti život potkolenice. Neke sjajne opcije dodatnih obloga uključuju Intuition, Zipfit, Sidas i prilagođene obloge kompanije Surefoot.
Foto: Sidas
5. Nosite pogrešne čarape
Ne potcenjujte važnost kvalitetnog para čarapa za skijanje - pritisak u cevanici može biti uzrokovan nečim tako jednostavnim kao što je nošenje pogrešnih čarapa. Izbegavajte čarape sa rebrima na potkolenici, jer to može da izazove nepotrebno trenje između cevanice i jezika ski cipela i da dovede do plikova. Takođe, uverite se da nosite čarape koje odvode vlagu. Čarape koje ne podnose dovoljno vlage takođe mogu dovesti do neprijatnog trenja. Debele, vunene čarape mogu izazvati nabore, plikove i iritaciju.
Govoreći o naborima, najveća greška skijaša početnika je uvlačenje dugačkog donjeg veša u skijaške cipele. Ovaj dodatni materijal u vašoj cipeli je recept za pritisak na cevanicu, koji takođe može da izazove nepotrebno trenje i spreči vas da jezik čizme dobro prilegne uz potkolenicu.
Foto: Smartwool
6. Šta kada nije ništa od navedenog
Uverite se da ste u cipelama koje odgovaraju vašem stopalu i vašem stilu skijanja, to je pomoć broj jedan za ovaj problem. Ako radite sve kako treba da sprečite udar na cevanicu – imate prave čarape, uložak cipele je i dalje u dobroj formi, dobro se zakopčavate – a ipak još uvek imate problema, posetite servisera.
Kada odete u kod "bootfit" servisera, on će izmeriti dužinu vašeg stopala i pogledati vaš korak i fleksibilnost, kao i raspon pokreta skočnog zgloba. Koristeći ove informacije, iskusni serviser cipela će vam moći pomoći da odredite izvor pritiska u potkolenici i najbolji način za korekciju, bilo da to podrazumeva brzo postavljanje, prilagođene kih uložaka za stopala ili novu skijašku obuću koja zaista odgovara vašem stopalu i vašem stilu skijanja.
Izvor: skimag.com Jenni Viegand i Sam Tischendorf
---------------------
KOMENTAR NA TEKST:
Bojan Antunović 20.10.2024.
Mogućnost problema u predelu podkolenica /shin bang:
1. Prevelika ili preširoka pancerica u gornjem delu;
2. Pretvrda pancerica /flex jak;
3. Neadekvatne čarape/predebele obično mogu stvoriti nelagodu;
4. Jezik na unutrašnjoj čizmi nije podesen po visini podkolenice;
5. Dizajn pancerice nije odgovarajući;
6. Jednostavno osetljive cevanice na dodir ili pritisak;
7. Gornji deo pancerice ne prati položaj donjeg dela noge/ski boot alignment;
8. Višak materijala u ski pancerici u predelu podkolenice / aktivni veš;
9. Čarapa nije dovoljno zategnuta u delu cevanice dok se skija;
10. Višak materijala na samom jeziku pancerice koji se mora odstraniti/ obično na jeziku se to desava.
Resenja...
1. Nikada ne dodavati materijal, kao shin gel ili sl., na bolno mesto. Treba rasteretiti taj deo od pritiska, tj. suprotno od dodati...
2. Sidas gel ili bilo koji drugi sličan proizvod se obučno stavlja kada se na samom završetku jezika oseća pritisak ili urezanost na cevanici od završetka jezika. Postoje druge, bolje i efikasnije metode rešavanja ovog problema. BootPro to ima, kao i sve ostalo što se vezuje za ski obuću i rešenja od mogućih problema.
3. Brušenje jezika unutrašnje čizme na bolnom mestu;
4. Dodavanje extra materijala oko bolnog mesta na jezik unutrašnje čizme;
5. Smekšavanje flex-a same ski pancerice, samo ako je predtvrda.
6. Balansiranje gornjeg dela pancerice u skladu sa položajem podkolenice za maksimalnu udobnost i centriranje skijaša;
7. Adekvatne, tanje čarape sa sastavom vune, bez ikakvih marketinških karafeka i dodataka u predelu cevanica što moze prouzrokovati nepoželjan pritisak.
8. Booster straps!
Bootpro.rs
Bojan Antunovic
+381 66 224 664
bootpro.rs@gmail.com
Osecajte se udobno i precizno dok skijate!
------------------