
SkupÅ¡tine Srbije je u Äetvrtak 25. aprila 2019., po hitnom postupku usvojila predlog izmena i dopuna Zakona o žiÄarama za transport lica, u jeku rasprave oko izgradnje beogradske gondole od Ušća do Kalemegdana.
Pre Äetiri godine (2015.) Srbija je donela Zakon o žiÄarama, Äime je prvi put ureÄ‘ena ova oblast. Do tada je u Zakonu o javnim skijaliÅ¡tima bilo vrlo malo odredaba koje su se bavile ovom tematikom.Â
„Strategija Republike Srbije je Älanstvo u Evropskoj uniji, Å¡to obavezuje na usklaÄ‘ivanje nacionalnih propisa sa propisima Evropske unije, a sa druge strane Direktiva 2000/9/ЕЗ je unela nov pristup žiÄarama uvoÄ‘enjem tehniÄkih, pravnih i ekonomskih novina u ovu oblast, koji je trebalo transponovati u naÅ¡ pravni sistem i propisati administrativni okvir za oblast žiÄara jer on do tada nije postojao“, navedeno je u obrazloženju izmena i dopuna Zakona o žiÄarama.
PredlagaÄ je tražio da se izmene usvoje po hitnom postupku i naveo da je „neophodno da izmene i dopune Zakona stupe na snagu Å¡to pre, kako bi se omogućilo efikasno sprovoÄ‘enje izdavanja javnih isprava koje potvrÄ‘uju ishode primena tehniÄkih uslova i zahteva za rad žiÄara za transport lica, kao Å¡to je Odobrenje za rad žiÄare“
„Izdavanje ovih javnih isprava je važno za sve postojeće žiÄare za transport lica, kao i na one koje su u postupku izgradnje, rekonstrukcijeili u postupku usklaÄ‘ivanja sa izmenama i dopunama propisa kojima se ureÄ‘uje planiranje i izgradnja objekata. Od izuzetne je važnosti da se bezbednost objekta ‘ugraÄ‘uje’ kroz tehniÄku dokumentaciju koja prethodi izdavanju graÄ‘evinske dozvole, a potvrÄ‘uje se izdavanjem upotrebne dozvole. Jedan od krucijalnih Älanova postojećeg Zakona, Äijom nedoreÄenošću do sada nije bilo moguće sprovesti dosadaÅ¡nji zakon, bile su upravo i odredbe Älana 37. koje se tiÄu struÄnog pregleda žiÄare za transport lica, kao preduslova izdavanja Odobrenja za rad žiÄare“, piÅ¡e u obrazloženju predloženih izmena i dopuna Zakona.
U predloženim izmenama menjaju se i dopunjuju odreÄ‘eni Älanovi, odnosno stavovi.
Tako se u Älanu 7. menja stav 4. i sada glasi: „Ministar bliže propisuje uslove za postrojenja žiÄare, stanice, stubove, temelje i drugu infrastrukturu“.
Menja se i Älan 8. i posle reÄi: „drugih žiÄara“ dodaju se reÄi: „i ako se trasa žiÄare nalazi u naseljenom mestu“.
Posle stava 1. dodaje se stav 2, koji glasi: „Ministar bliže propisuje uslove za trasu žiÄare iz stava 1. ovog Älana“. A isto tako „ministar propisuje zahteve za trasu žiÄare“.
BEZBEDNOSNI USLOVI ZA RAD ŽIČARE
Kako bi žiÄare funkcionisale na bezbedan naÄin, moraju da budu ispunjeni ovi uslovi:
1) užad moraju biti bezbedno postavljena i obezbeđena od iskliznuća;
2) moraju se poÅ¡tovati graniÄne vrednosti opterećenja užeta;
3) ureÄ‘aj za prikljuÄivanje na uže mora se obezbediti od nenamernog otvaranja ili proklizavanja;
4) omogućiti kontrola užadi.
Ako se iskliznuće užadi ne može u potpunosti spreÄiti, moraju se preduzeti mere koje obezbeÄ‘uju zadržavanje užadi, kao i zaustavljanje pogona žiÄare, pri Äemu bezbednost lica ne može biti ugrožena.
Uže ne sme biti u upotrebi ako:
1) istekne propisani rok upotrebe;
2) se noseći presek užeta smanji ispod dozvoljene granice;
3) nisu obavljene sve propisane kontrole i radovi na užetu.
„Ministar bliže propisuje dimenzionisanje užadi, uslove za primenu užadi i održavanje užadi“, piÅ¡e u predloženim izmenama i dopunama zakona, kao i to da „ministar propisuje Å¡irinu i visinu bezbednosnog pojasa s obzirom na tehniÄke karakteristike ureÄ‘aja i druge zahteve“.
StruÄni pregled žiÄare se obavlja jednom godiÅ¡nje, nakon remonta, nakon ponovnog postavljanja žiÄare ili specifiÄne vuÄne instalacije posle izmeÅ¡tanja, a po potrebi i Äešće, u propisanom obimu.
Tim pregledom se utvrÄ‘uje da li je postrojenje žiÄare ili specifiÄne vuÄne instalacije opremljeno i da li se održava u skladu sa važećim propisima i tehniÄkim uslovima koji se odnose na konstrukciju, opremu, održavanje i opremljenost propisanim ureÄ‘ajima.
KO UPRAVLJA ŽIČAROM I USLOVI OBUKE
IzvrÅ¡ni radnik mora da ima formalno obrazovanje Äiji stepen zavisi od poslova koje obavlja, zavrÅ¡en program struÄne obuke i položen struÄni ispit.
TehniÄko odgovorno lice za žiÄaru i njegov zamenik moraju da zavrÅ¡e program struÄne obuke i položiti struÄni ispit.
StruÄna obuka se sastoji od praktiÄnog i teorijskog dela. Uslov za polaganje struÄnog ispita je potvrda o pohaÄ‘anju praktiÄnog i teorijskog dela obuke izdata od strane ovlašćenog lica za poslove struÄnog osposobljavanja.
IzvrÅ¡ni radnik mora se struÄno usavrÅ¡avati, a njegovo znanje, u obimu znaÄajnom za bezbednost saobraćaja, mora se redovno, a u propisanim sluÄajevima i vanredno proveravati.
Redovna provera struÄne osposobljenosti izvrÅ¡nog radnika mora se obavljati najmanje na svake tri godine, a nju sprovodi poslodavac, piÅ¡e u predloženim izmenama zakona.
O položenom struÄnom ispitu izdaje se uverenje, a o izdatim uverenjima ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja vodi evidenciju.
StruÄni ispit i proveru znanja vrÅ¡i Komisija koju imenuje ministar. Ministar propisuje program i sprovoÄ‘enje struÄnog ispita i struÄne obuke, naÄin struÄnog usavrÅ¡avanja, naÄin provere znanja izvrÅ¡nog radnika, formu i sadržinu uverenja, naÄin i postupak izdavanja uverenja o položenom
struÄnom ispitu.
„Poslodavac ne može da dozvoli obavljanje poslova izvrÅ¡nom radniku, odnosno tehniÄkom odgovornom licu za žiÄaru i njegovom zameniku koji nema uverenje o položenom struÄnom ispitu, kao i u sluÄaju da pri proveri znanja nije pokazao zadovoljavajuću struÄnu osposobljenost“, piÅ¡e u usvojenim izmenama i dopunama zakona.
Autor: mondo.rs     Preuzmite zakon na strani sajta...
Â