Pogledati punu verziju : Zasto su mi skije prebrze ????
shaolin_master
27.10.2009, 15:45
Forum je oziveo i pocinju polako pripreme i razmisljanja za predostojecu sezonu, pa rekoh da pitam nesto sto sam primetio prosle godine i da nesto novo naucim .
Skije koje sam iznajmio bile su Nordica ( mislim da je suv 8 model, siva boja su bile, mislim model iz 2005 ili slicno) i cini mi se da su bile prebrze iz nekog razloga, tj. vrlo lako i vrlo brzo su dobijali na brzini. Da li su one premekane ili pretvrde bile za mene?
Inace smatram se odlicnim rekreativcem, moja visina je 192cm a tada tezina oko 83kg – 84kg a skije sam upario sa Nordica Speedmachine 8. Molim za odgovor da ne pogresim kod rentiranja skija ove godine a ako da bog da se ne pogresi kod kupovine skija. Pozdrav :sm018: i hvala.
Čudno pitanje.
Možda su bile "namazane", tj. upeglane voskom kako treba. A možda si na njima prokarvao, tj. prestao otklizavati repovima i počeo hvatati pravi karving zavoj. A možda oboje. Kako god, to je dobra a ne loša stvar.
To je valjda i cilj da skije budu brze :ok:. Ako se prebrzo krećeš, onda prikoči ;), ili skijaj po blažoj padini :dontknow:.
shaolin_master
27.10.2009, 19:27
Potpuno ste u pravu kada se bolje razmisli. Verovatno sam rentirao po prvi put skije koje su stvarno servisirane i pripremljene za stazu. A ima i toga da svakoga dana u svakom pogledu napredujem u pravoj karving tehnici :)
Kako se ponasaju skije kada su premekane ili kada su pretvrde, kako to da se oseti tokom voznje?
ako su ti rentane skije prebrze onda o aspektu tvrdoce
ne treba ni da razmisljas
barem ne ove sezone:ok:
Mekoća / tvrdoća je relativna stvar, kada se proba više modela jasno se može razlikovati koja skija spada u koju kategoriju. Mekše skije se lepo ponašaju na manjim brzinama i normalnom mekšem snegu. Tvrđe su bolje za led i veće brzine zato što bolje "drže". Idealno bi bilo da postoji neka skija koja je mekša a dobro drži, ali su to dva kontrasta i onda se traži nešto između - ili na ekstremu - ko kako voli.
Mekše skije generalno više "praštaju", tj. pri nekoj većog grešci skija neće skroz "pobeći" nego će više "plivati" - otići u manje-više željenom pravcu. Sa druge strane na tvrdoj / zaleđenoj podlozi će loše "držati", zbog mekoće skijaš ne može rubovima da "zahvati" dovoljno podloge (krajevi nemaju opterećenje i ne "seku" sneg - nego proklizavaju). Tvrda / tvrđa skija je kontra priča, dobro drži ali ako se pogreši - "pobegne".
Zato se i mekše preporučuju početnicima, a tvrde više vole iskusniji skijaši koji manje greše i žele od skije da ide tamo gde oni žele - makar i ako pogreše :).
Kod početnika je čest slučaj da ne vozi skijaš skije nego skije skijaša, tj. pokreti / zaokreti, putanja i sl. nije unapred određena, zato što sam skijaš nema dovoljno tehnike da to "odradi", pa je potrebna skija koja će manje-više pomoći nesrećniku ;). Zato je za manje iskusne skijaše najveći problem "uska" staza (veći od nagiba).
Eto, ja sam izelaborirao priču, a ništa (preterano) konkretno ti nisam rekao. Ali uvek važi ona: probaj više skija pa odaberi onu koja ti najviše leži. Neko bira po performansama, neko po izgledu, neko da se *urči a neko da uživa :ok:.
Sa druge strane na tvrdoj / zaleđenoj podlozi će loše "držati", zbog mekoće skijaš ne može rubovima da "zahvati" dovoljno podloge (krajevi nemaju opterećenje i ne "seku" sneg - nego proklizavaju).
Super si ovo objasnio....u pocetku me je bunilo zasto proklizavaju a ne "seku" dok nisam probao tvrdje skije i tek tad osetio cari pravog karvinga.
Kao dežurni teoretičar i gnjavator, malo ću dopuniti priču o tvrdoći.
Ideal je skija mekana na savijanje, a otporna na uvijanje oli torziju. Takva mekana skija bi super držala i na ledu, ali je to u praksi teško izvesti. Jedan od pokušaja je i Elanov Waveflex.
U praksi, o tvrdoći skije ne treba razmišljati, već treba voditi računa koji model je kome tj. čemu namjenjen. Npr. ove lopate u mojoj sobi na kojima piše Salomon Gun imaju izuzetno mekan vrh i rep, a vrlo su tvrde u srednjih 2/3 dužine skije. A skija je mirna i stabilna i pri vrlo viskoim brzinama.
Jeftini početnički modeli su mekani i na savijanje i na uvijanje, a rezultat je klaparanje i pri osrednjim brzinama. A ima i skija visoke klase koje su dosta mekane na savijanje, a ponašaju se carski i u teškim uslovima (na pamet mi pada nekoliko modela Voekla).
Ako treba da još malo ..ruckam, samo zaišćite (od "iskati" koje je nastalo od engleskog "ask").
wlad a bogami i cika stekane hvala na objasnjenju. imam jedno pitanje: kako da prepoznam skiju koja je tvrda/meka a da ne moram da se popnem na nju i da cekam da mi "pobegne"?
Pitam ovo zato sto kad odem kod "ratnih profitera" koji prodaju skije nemam net da izguglam ili da ovde zatrazim vase misljenje. imam nekih 30tak dana na snegu i bolji sam pocetnik - crvene i plave staze, 189cm, 120kg. dakle, na sta da obratim paznju a da ne nabasam na tvrde skije?
Bio jednom jedan Alfred koji reče da je sve relativno. Tvrda skija za mog sina (56kg) je za tebe vjerovatno mekana. Čista fizika: pritisak je sila po površini. Da bi pritisak pod tvojom težinom bio ravnomjernije raspoređen po dužini skije, skija za tebe treba da je tvrđa. Samo vodi računa da ne uzimaš "takmičarske" tj. race modele, jer takvi modeli ne praštaju sve greške.
Eh cika Alfred bese fin i pametan cika, ali je imao jednog prijatelja koji se zvao Murphy koji je pravio neki zakon jos dok je bio mlad...pa tako kada odem da gledam sta se nudi po tavanima i podrumima, osim ako ne pise "Race" na dasci, ja veze nemam da li je skija za mene ili nije. e tu se umesa gorenavedeni Murphy i ja se uvatim bas za onu koja nije za mene. logika mi kaze da sto je daska deblja gledano sa strane, trebalo bi da je tvrdja i obrnuto meksa. gresim li?
Kad bi sve skije bile od istog materijala, tad bi teorija o debljini skije pila vodu. Ovako, Rossignol pravi i race skije vrlo tanke i na kritičnim mjestima (imao jednu slomljenu u ruci), a Voelkl skije su generalno debele zbog sistema montaže vezova.
Mislim da imam recept kako da prepoznaš dobar model kad na njega naletiš, ali ti ga šaljem privatnom porukom.
E, da, izvinjenje pokojnom čika Alfredu kod kojeg sam 8 godina išao u aparman na jednom brdu u Austriji. Nedavno se razdužio i neka mu je laka zemlja. Mislio sam na Alberta relativnog.
wlad a bogami i cika stekane hvala na objasnjenju. imam jedno pitanje: kako da prepoznam skiju koja je tvrda/meka a da ne moram da se popnem na nju i da cekam da mi "pobegne"?
Pitam ovo zato sto kad odem kod "ratnih profitera" koji prodaju skije nemam net da izguglam ili da ovde zatrazim vase misljenje. imam nekih 30tak dana na snegu i bolji sam pocetnik - crvene i plave staze, 189cm, 120kg. dakle, na sta da obratim paznju a da ne nabasam na tvrde skije?
Pitas kako da odredis da li je skija meka ili tvrda, pretpostavljam da te to interesuje da bi odredijo da li je skija manje ili vise rekreativna (tj pocetnicka ili napredana). Mogu samo da ti kazem da je to nezahvalana vrsta testiranja. bez neke background informacije, bez iole poznavanja modela i serija tesko da ovo moze da bude "bezbjedna metoda" za biranje one prave.
kad skiju kupujes kod "ratnih profitera"' svakako je veliika sansa da nabasas na dasku koja je od silnog konzumiranja izgubila svoju elasticnost. takva skija bila ona prvobitno 'tvrda' ili 'meka' je izgubila sve svoje karakteristike.
Ono neko natezanje, uvijanje i savijanje daski, sto bi rekli na osjecaj 'pod rukom' je sve osim pravilan nacin za odabir skije. U dobra starta vremena kad je bog jos hodao po zemlji i kad su se vozile dobre stare ne strukirane skije; tad je bilo relativno lakse provjeriti tvrdocu; skiju stavis u vertikalan polozaj scepas je jednom rukom za vrh (ili rep), a drugom rukom (iz sve snage, muski) skiju savijas u sredini upires ko sivonja; sto je veci otpor na savijanje to je skija etvrdja, logicno zar ne.
sa carve skijama je situacija komplikovanija; testiranje gore pomenutog torzijonog uvijanja je tesko izvodljivo, ruka bi ti morala bi biti kombinacija ruke konana varvarina i paganinija da bi provalijo dal je skija vise ili manje torzijono zilava.
a cak da ti to i uspije; to je nedovoljno da bi znao njene karakteristike i bez poznavanja modela da odredis da li je skija za pocetnicke ili napredne.
Mislim da je jedina prava metoda testiranje razlicitih modela, ako je to ne izvodljivo onda pri kupovini traziti savjet nekog savjesnog i kompetentnog prodavca ili servisera.
Treca metoda za odabir odgovarajuceg modela je cesljanje po internetu (mislim da ces o jednoj skiji vise saznati citajuci recenzije i testove nego vjezabjuci bicepse i tricepse uvijanjem daski.
Cetvrta mogucnost, u stvari pojednostavljena treca ogucnost; ostavis topic ovdje na forumu; navedes model za koji se interesujes (ili cak postavis sliku iste) i cekas da ti neko odgovori ko sa tim modelom ima nekog iskustva. (ovo je opet najcesce subjektivna prica pa bi ti na kraju ipak preporucijo metodu 1).
kako god; ako ne znas sta radis, ne poznajes mode isl, u sirokom luku zaobidji kupovinu opreme od shofera, ratnih profitera i 'dobronamjernih' gastarbajtera koji prodaju pod parolom: 'ova skija ti je 2002 godine bila vrh i kostala je 1000 chf, ne znam tacno jel za spust ili za vele-slalom, ali mnogo je dobra, a ja je sad dajem za dz. cjena sitnica 100 jura'.
Mislim da je generalni problem mnogih da prepoznaju dobar model. I ja sam se nosio logikom sto je daska deblja sa strane da je tvrdja, ali sam video da mnoge daske nisu toliko debele a vaze za tvrde i dobe. Kada sam probao prvu tvrdju skiju (Nordica) dobro sam je zagledao i zapazio da je sa strane dosta deblja, da ima, da tako nazovem, dupli metalni rub (kantne). Kasnije sam video da to nije pravi kriterijum.
A jos uvek ne znam koji je pravi :)
kad skiju kupujes kod "ratnih profitera"' svakako je veliika sansa da nabasas na dasku koja je od silnog konzumiranja izgubila svoju elasticnost. takva skija bila ona prvobitno 'tvrda' ili 'meka' je izgubila sve svoje karakteristike.
Jel postoji neki nacin da se prepozna skija koja je "silno konzumirana" ? Recimo ko kupuje polovne ili iznajmljuje skije?
Jel postoji neki nacin da se prepozna skija koja je "silno konzumirana" ? Recimo ko kupuje polovne ili iznajmljuje skije?
Ima! Ako dobro poznajes modele, ako znas koje su godine proizvedene, dal su skije iz rental ili 'redovne' serije, ako imas oko za detalj, gdje su i kakva su eventualna ostecenja, ako si siguran da skija nije 'nasminkana' to jest da ispod klizne povrsine nisu bila ozbiljna ostecenja jezgra, da joj rubnici (kantne) nisu ispravljanje kojekavim cekicanjem itd itd...ako sve to znas i uz to posjedujes 6to culo, mozes da predjes na cjenkanje. taman ko kad kupujes auto.
E, da, izvinjenje pokojnom čika Alfredu kod kojeg sam 8 godina išao u aparman na jednom brdu u Austriji. Nedavno se razdužio i neka mu je laka zemlja.
Smrt je ne izljeciva bolest, tu ne pomaze ni sFjeza alpska hava.
Ma nema šta da proveravaš da li je silno konzumirana, budi 95% siguran da joj je duša uzeta još pre 3 sezone ;). Ovo važi za prodavce polovnih skija "iz uvoza" :D.
Za rentu nije problem, skijaš jedan dan, pa ako si se prevario onda menjaš.
Ako već moraš da kupiš nešto, onda bolje gledaj koji je vez i dobro ga podesi (search po forumu za DIN kalkulator), pošto skiju možeš da menjaš, ali noge ne :sm022:.
Skije sa rental vezovima izbegavaj u što širem luku...
Jel postoji neki nacin da se prepozna skija koja je "silno konzumirana" ? Recimo ko kupuje polovne ili iznajmljuje skije?
Bijah jednom na Expozimu i prođoh kroz ponudu korištene opreme. Zapazih krajnosti:
- skoro nove i nekorištene Elan skije, dobar rekreativni model, za vrlo korektnu cijenu, koje niko nije zagledao
- hrpa izraubovanih Atomic Race skija (uglavnom SL11) kojima se klizna ploha sjaji više nego kod novih, a gornja ploha momački izgrebana, za velike pare, puno potencijalnih kupaca
- mnogo starih istrošenih RD skija (Race Department), tj. pravih takmičarskih skija koje se u prodavnicama nisu mogle naći. Imperijalistički klubovi ih bacili u kontejner, a domaći preduzetnik preuzeo u cilju ostvarenja biznis plana.
Kod ovih drugih i trećih je debljina rubnika (i po visini i po širini) bila ne veća od 2 milimetra. Ko zna koliko puta su prošle kroz mašinu za brušenje, ko zna koliko puta su krpane i ko zna prije koliko godina su dale sve šta su imale. Sad su dobre samo za slikanje i to sa veće udaljenosti.
Zaključak: obići prodavnice i obratiti pažnju na debljinu rubnika novih skija, te onda gledati stare skije sa težištem na rubnicima. A i kad su rubnici "debeli" to nije garant da skija nije istrošena, ali ako su tanki, onda je skija garant bezdušna (ispustila dušu).
Nemanjus
28.10.2009, 13:11
Ono što se ne može sakriti (pored pomenute debljine rubnika) jesu oštećenja gornje površine skije. Ako je skija dobro izgrebana i oštećena odozgo, to znači da je ili vožena bar 10 dana na Jahorini ili Kopaoniku, ili jedno 30-40 na stranim skijalištima! :D
Za rentu nije problem, skijaš jedan dan, pa ako si se prevario onda menjaš.
To da....ali ako iznajmis u Bg-u na 7 dana i odes u Francusku onda je to malo drugacije. :)
Pa ako ideš u Francusku onda se otvori i kupi nove skije :D :dziveli: Šala mala, ne zameri ;).
Pa ako ideš u Francusku onda se otvori i kupi nove skije :D :dziveli: Šala mala, ne zameri ;).
Kriza je, mora da se stedi....:D
shaolin_master
30.10.2009, 10:04
Kada se kupuju skije nema druge, nego da se povede neki vrsni poznavalac istih. To ti dodje kao sto vodis automehanicara kada pazaris kola. Slicnosti su velike :)
garcia_kg
19.11.2009, 21:05
A ima i skija visoke klase koje su dosta mekane na savijanje, a ponašaju se carski i u teškim uslovima (na pamet mi pada nekoliko modela Voekla).
Druze Stekane, podeli tu tajnu sa nama:)
Prije nekoliko sezona probah Supersport 5 zvjezdica i Racetiger RC. Relativno mehki, a drže k'o kaki, da prostiš, Atomic.
A ima i skija visoke klase koje su dosta mekane na savijanje, a ponašaju se carski i u teškim uslovima (na pamet mi pada nekoliko modela Voekla).
sta reci osim elan m999:dziveli:
Pokreće vBulletin® Verzija 4.2.2 Autorsko pravo © 2000-2025 Skijanje.rs. Sva prava zadržana.